Miljardförlust för Sony Ericsson

Den halvsvenska mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson fortsätter att tappa marknadsandelar i snabb takt. Det framgick när bolaget presenterade sin halvårsrapport i dag. Sony Ericssons försäljning minskade med hela 43 procent och förlusten under kvartalet var drygt tre miljarder kronor.

Men finanschef Ulf Lilja hoppas att nya produktlanseringar ska hjälpa bolaget.

– Bland annat kommer vi nu att lansera ett antal intressant telefoner som vi tror passar bra med nuvarande trender i andra halvåret, säger Ulf Lilja.

Vad är det för trender som ni har missat?

– Vad som har varit en klar trend är att konsumenterna vill ha så kallade touch-telefoner. Vi kommer med fler av de modellerna framöver, och det är ett område som vi tror kommer att hjälpa oss att komma tillbaka.

Försäljningen av mobiltelefoner har bromsat in under den ekonomiska krisen. Totalt räknar Sony Ericsson med att marknaden minskar med 10 procent i år. Men bolagets främsta problem är att det har missat viktiga trender på mobiltelefonmarknaden och därför tappar marknadsandelar i snabb takt.

Konsumenterna efterfrågar så kallade smarta mobiltelefoner med flera nya användningsområden, och här har bland annat datortillverkaren Apple tagit stora marknadsandelar under de senaste två åren med sin Iphone.

Sony Ericssons marknadsandel är nu nere i drygt 5 procent, att jämföra med 8 procent vid samma tid i fjol. Samtidigt visar marknadsledaren Nokia, som också lämnade sin kvartalsrapport idag, stabila marknadsandelar.

Och låg marknadsandel är en stor nackdel på en marknad där företagen behöver stora volymer för att kunna bära de stora kostnaderna för marknadsföring och produktutveckling. Men enligt Ulf Lilja är de fallande marknadsandelarna bara ett av problemen som Sony Ericsson måste åtgärda.

– Vår avsikt är naturligtvis att på sikt förbättra våra marknadsandelar som en del av att förbättra lönsamheten. Men på kort sikt handlar det framförallt om att reducera kostnader och få fram en bättre produktportfölj, säger han.

Finns det en smärtgräns någonstans? Hur låg får marknadsandelen bli innan det är omöjligt att driva bolaget vidare?

– Nej, jag skulle inte vilja säga det, utan man får fokusera på att man arbetar i lönsamma segment, mer än att fokusera på att vara stor i volymer, säger Ulf Lilja.

Niklas Johansson
niklas.johansson@sr.se