Miljödomstolen prövar Citytunneln

På måndagen inleddes Miljödomstolens prövning av ett av Sveriges största byggprojekt, Citytunneln under Malmö. Det är det första stora järnvägsprojektet som prövas enligt den nya miljöbalken.
– Det innebär konkret att för både byggskedet och driftskedet tittar vi på frågor som buller, vibrationer, luftutsläpp, kemikalier och så vidare, säger Örjan Larsson, projektchef för Citytunneln. Miljödomstolens prövning är det sista steget innan borrmaskinerna kan börja tugga sig genom kalkberget under Malmö och lämna efter sig två stycken sex kilometer långa järnvägstunnlar. Prövning enligt miljöbalken Hela Citytunnelprojektet omfattar 17 kilometer järnväg. Regeringen har sagt ja till byggprojektet. Miljödomstolen kan inte stoppa det, men skall pröva villkoren för bygget enligt miljöbalken. Miljödomstolen skall nu inledningsvis pröva frågor som rör grundvattnet. Enligt ledningen för Citytunnelprojektet har bergförhållandena under Malmö kartlagts noggrant, men i ett stort byggprojekt med en byggtid på över fem år och en preliminär prislapp på 8,8 miljarder kronor kan man anta att oförutsedda saker kommer att inträffa. – Det är väl rimligt att man kan förvänta sig en del överraskningar. Man gör det i underjordsarbeten lättare naturligtvis. Oavsett hur omfattande grundundersökningarna är kan man ändå inte penetrera varje kvadratmeter med ett borrhåll, säger Örjan Larsson. Men vad vi försöker göra är att förutse vad vi kan stöta på och ha en beredskap för det vi kan stöta på. Inga jämföresler med Hallandsåsen Ledningen för Citytunnelprojektet vill inte göra några jämförelser med tunnelbygget under Hallandsåsen, som man menar har helt andra förutsättningar, men enligt Wolmars Hintze, ansvarig för miljöfrågor på Citytunnelprojektet, tänker man dra lärdom av vad som hänt på åsen och hur miljöfrågorna hanterats. – Det är ju över huvudtaget hur man tar hand om miljöfrågorna och för in dem längst ner i projektet så att alla är medvetna om att miljöfrågorna måste vara något man tar hand om, säger Wolmars Hintze.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".