Bluffakturor omsätter en miljard om året

Bostadsrättsföreningar i hela Sverige översvämmas just nu av bluffakturor. Fakturorna skickas ut av företag som ger sken av att sälja till exempel el eller telefoni. I själva verket får man bara en packe värdelös information.
Jan Gustafson är kassör i bostadsrättsföreningen Rådjuret på Östermalm i Stockholm och ordföranden i hans förening är en av dem som fått breven. – Han attesterade den med ett stort frågetecken och frågade om vi hade bytt elleverantör, säger han. Jag gick tillbaka till ordföranden och sa att det hade vi inte gjort. Vi betalade inte fakturan därför att vi upptäckte att det bara var en bluff. Skickligt gjorda Bluffakturorna som Jan Gustafsons förening har fått är skickligt gjorda. Skojarna har efterliknat kända företags logotyper, som till exempel gamla televerket, för att likna seriösa bolag. Men om man läser noga ser man att företagen inte alls säljer el eller telefoni utan bara information om el eller telefoni, och det vill de ha runt 6 000 kronor för. Försöker man ringa till företagens kundtjänst får man höra att man ska vända sig till hemsidan. Telefonsvararen är på dygnet runt och inte heller via hemsidan kan man få kontakt med någon. Sveriges bostadscentrum, SBC, som förvaltar många bostadsrättsföreningar, tror att i princip alla landets föreningar har fått sådana här bluffakturor den senaste tiden. Att bluffakturorna nu också kommit bostadsrättsföreningar är ett nytt fenomen, förut var det främst landets företag som drabbades, säger Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk handel. – Bostadsrättsföreningar sköts av personer som på sin lediga tid ska sköta det administrativa. Därför är sådan föreningar sårbara och jag tycker att det är ynkligt att dessa företag riktar sina bedrägerier mot just den typen av föreningar. Välorganiserad bransch Bluffakturabranschen är välorganiserad. Bakom nästan alla fakturor finns samma människor. Det handlar om ett 20-tal personer som tillsammans äger ungefär 250 aktiebolag som de skickar fakturorna från. Det är en lönsam verksamhet. Svensk handel uppskattar att bluffandet omsätter omkring en miljard kronor årligen. Men skojarna är smarta och svåra att sätta dit. – Bara ett sådant exempel som att man inte kan ringa till deras kundtjänst. Många av dem har betalnummer där man får betala 90 kronor om man har något klagomål på en faktura. De går inte att få tag i, de har inga kontor. Det är ett mycket avancerat upplägg och det är deras sätt att komma undan, säger Dick Malmlund. Solklara bedrägerier Bluffakturorna är utformade för att se ut som räkningar som måste betalas, men gömt i det finstilta och på telefonsvararen upplyses man om att papperen bara är ett betalningsunderlag. På så sätt klarar sig skojarna i en domstol. Men att det är bedrägeri det rör sig om är solklart, säger Dick Malmlund. – De omger sig med mycket kompetenta juridiska rådgivare som vet hur man ska utforma handlingar och liknande. Eftersom åklagarna bara tittar på underlagen så ser de att dessa är inom lagens råmärken. Men tittar man på helheten ser man att det är ett mycket kvalificerat bedrägeri som de ägnar sig åt.
Caroline Salzinger caroline.salzinger@sr.se
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".