30 års tillväxt i bokbranschen

Den svenska bokbranschen går bara bättre och bättre, trots farhågor att datorer skulle minska bokintresset och locka framtida generationer av läsare bort från bläddrandet i böckerna.
Först var det väl radion, och sedan TV:n, och nu datorn, kanske, som hotade att locka den bokläsande allmänheten från den raka och breda vägen till bläddrande och läsande i böcker. Men faktum är att den svenska bokbranschen mår bättre än på länge. Ja, bättre än på årtionden. För trettio år sedan var nämligen boken en hårt reglerad vara, där fasta bokpriser och ersättningssystem hämmade framväxten av en vital bransch. Så beskriver i varje fall Bokbranschen själv utvecklingen när den samlas till seminarium, som idag. Idag säljer böcker som aldrig förr, efterfrågan ökar, utgivningen är variationsrik och nya spännande förlag etableras. Framgången stavas fria priser och sänkt bokmoms, men också medialiseringen av boken, där TV:s bokprogram betyder mycket. Och framtiden ser lika ljus ut. Det menar Bengt Brodin, som på Bokhandlareföreningens och Förläggareföreningens uppdrag har utrett frågan. För trettio år sedan, 1973, sålde bokbranschen 21,4 miljoner volymer, eller böcker, på ett år. En stabil nivå fram till mitten av 90-talet, då försäljningen sjönk, för att nå 35,6 miljoner exemplar till ett värde av 2,5 miljarder kronor, rekordåret 2002. Allt ljus på boken, alltså, om det inte vore för en plats i vardagen där boken borde sättas främst, men kanske inte alltid gör det. Skolan. Erik Lidbaum är Svensklärareföreningens man i bokbranschen, och anser att boken borde utvecklas ytterligare för att locka skolelever till läsning.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".