Skolor bryter mot arbetsmiljölagen

Mer än hälften av landets skolor bryter mot arbetsmiljölagen. Skolorna ger inte eleverna den möjlighet att påverka arbetsmiljön som de har laglig rätt till och det finns mycket som behöver förbättras.
– Ibland känner man inte av den dåliga arbetsmiljön alls, men ibland när det är mycket att göra och man kanske är trött, då börjar man verkligen känna att shit vilken sal det här är. Ventilationen är sjukt dålig, man får ont i huvudet, måste öppna fönster och så blåser fönstren igen och så blir man bara irriterad. Då går det ut över arbetet på lektionen så man inte orkar göra någonting, säger Alexander Salzberger som går tredje året på estetiska programmet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm. Påverka arbetsmiljön Eleverna ska kunna påverka sin arbetsmiljö. Redan 1991 infördes bestämmelser i arbetsmiljölagen om att speciella elevskyddsombud ska föra elevernas talan. De ska ha ett faktiskt inflytande över arbetsmiljön. För att klara det ska skolan ge dem den utbildning som behövs. Få elevskyddsombud Men undersökningar från både skolverket och arbetsmiljöverket visar att knappt hälften av landets skolor uppfyller minimikraven och bara var femte skola involverar elevskyddsombuden i arbetet på det sätt som var tänkt. Frida Ulvegren på S:t Eriks gymnasium vet inte om det finns något elevskyddsombud på skolan. – Det har jag ingen aning om, det har vi säkert fast jag har ingen koll på det. Vi borde ju ha det, vi har ju allt. Men jag har aldrig känt något behov av att ha någon. Stress och mobbning Men skolverket tycker att det är ett stort problem att systemet med elevskyddsombud inte fungerar. De frågor som eleverna tycker är viktigast gäller den psykosociala miljön, med stress och mobbning till exempel. Det är allvarligt om inte det tas upp och om inte eleverna får ge sina förslag på lösningar. Mer inflytande Därför lämnade skolverket idag förslag till regeringen på hur eleverna ska få mer inflytande över sin arbetsmiljö, till exempel bör arbetet med att förändra arbetsmiljön organiseras om och de elever som deltar i arbetet bör få bättre stöd och uppmuntran. Det behövs nog för att man ska orka engagera sig, säger Alexander Salzberger. – Det är mycket i skolan. Jag har mycket att göra. Jag är i teatersalen och jobbar över och repar, sen ska man också göra läxor. Det är ganska svårt att orka engagera sig tycker jag eftersom man lägger ner all tid på skolarbetet, säger Alexander Salzberger.
Gunilla Österlund gunilla.osterlund@sr.se
Jonas Ohlin jonas.ohlin@sr.se
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".