Hälsoproblem vanliga bland callcenteranställda

Majoriteten av de som jobbar på callcenters har problem med sin hälsa. Det visar en rapport från Arbetsmiljöinstitutet där 1 200 anställda på callcenterföretag fått svara på en enkät om sin hälsa.
Callcenterbranschen är stor numera. Omkring 60 000 personer jobbar i olika callcenterföretag i Sverige. Den nya servicebranschen har också setts som en chans för glesbygden att locka till sig arbetstillfällen, då servicen oftast ges per telefon eller via e-post och internet. Ofta genomgångsjobb Många har hoppats på att just callcenterföretag skall ge bestående arbetstillfällen för glesbygdskommunerna, men samtidigt ses ofta jobben som så kallade genomgångsjobb, där man jobbar ett tag och sen går vidare till något annat. Det sker inte i glesbygd eftersom det inte finns så många andra jobb att gå vidare till. Vanligt med smärta i nacke I studien från Arbetslivsinstitutet har 28 olika callcenters deltagit och 1 200 personer svarat på enkätfrågor om bland annat sin hälsa. Av dem så uppgav drygt än 90 procent att de har eller nyligen haft kroppsliga besvär. Vanligast är smärta i skuldror, nacke och armar, men det är även vanligt att man har ont i ryggen. Problem med sömnen Många sa också att de på grund av de kroppsliga besvären hade problem med sömnen. Mer än hälften anser sig inte vara utsövda när de vaknar. Studien visar också att sjukfrånvaro var vanligt bland de som jobbade på de undersökta callcenterföretagen. 20 procent svarade att de varit sjukskrivna den senaste månaden. Trivs trots allt Men trots problemen, uppger också tre fjärde delar av de anställda att de vill fortsätta att jobba i branschen. Skälen är god kamratskap, att kundkontakten är rolig och att arbetstiderna är flexibla. Blandad kritik De omdebatterade metoderna; mätning av antalet samtal som besvaras, och den så kallade medlyssningen, då cheferna kan lyssna på de samtal som förs med kunderna, fick blandad kritik från de anställda. En del känner sig övervakade medan andra tycker att de utvecklas genom att få feedback på hur de pratar med kunderna. Slutsatsen i rapporten från Arbetslivsinstitutet är att det är viktigt för branschen att ta till vara på de anställdas motivation och engagemang för arbetet. Då är de hälsoproblem som finns ett hot inte bara mot de anställdas hälsa utan också mot branschens långsiktliga möjligheter att rekrytera personal.
Thorbjörn Carlsson thorbjorn.carlsson@sr.se
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".