Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Nio fackliga företrädare har skrivit ett skarpt brev till Opels ägare, General Motors. Foto: Michael Probst/Scanpix

Fack ställer krav när GM säljer Opel

Fackliga företrädare vid tyska biltillverkaren Opel kräver att få mer att säga till om när företaget nu ska säljas. Om inte facket får mer makt över försäljningsprocessen hotar IG Metall med att vägra hjälpa till att göra de besparingar som krävs för att få Opel på fötter igen.

Fackbasen Klaus Franz på Opelfabriken i Rüsselsheim är en av nio fackliga företrädare som har skrivit ett brev riktat framför allt till Opels nuvarande ägare; amerikanska GM, som ju försöker sälja sitt tyska bilmärke.

I förra veckan försvann kinesiska BAIC som spekulant på Opel, och GM förhandlar nu med två tänkbara köpare; dels ett rysk-kanadensiskt konsortium runt bildelstillverkaren Magna, dels det belgiska riskkapitalbolaget RHJ.

Men det mäktiga facket IG Metall och arbetarråd vid flera Opelfabriker är upprörda över att representanter för de anställda inte ens har fått insyn i de tänkbara köparnas koncept. Nu kräver facken bland annat att de ska få vetorätt, alltså en rätt att säga nej till ett kommande köpeavtal. I brevet hotar facket med att annars göra det betydligt svårare för Opel att genomföra sitt planerade besparingspaket på runt 15 miljarder kronor fram till 2014.

"Arbetarrepresentanter och IG Metall kommer därför inte bidra till företaget utan deltagande i beslutsprocessen - oavsett vilken investerare GM kommer välja", skriver alltså Opel-facken i brevet, där de också poängterar att de är emot GM:s försök att skriva in en återköpsklausul i köpekontraktet - alltså rätten för GM att under vissa förutsättningar köpa tillbaka Opel.

Facken kräver också garantier för att Opel får vara ett självständigt bolag även efter försäljningen, och att den nya ägaren inte flyttar pengar och andra tillgångar från främst Tyskland till andra länder.

Ekot har förgäves försökt få GM att kommentera Opelfackens krav.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".