Dåliga tider märks på modeveckan

Just nu pågår modeveckan i Stockholm och lågkonjunkturen märks väl. Bland annat har antalet modevisningar gått ner från drygt 40 till omkring 10, enligt Moderådet. Och förra veckan var Köpenhamns modevecka, där sjönk besökssiffran på den största mässan med 15 procent från i våras.

Michael Hillmose, exportchef på branschföreningen Dansk Textil och Beklaedning, tror att modeföretag som ett resultat av lågkonjunkturen, kommer att gå samman för att kunna dela på kostnader för till exempel produktion, transport och lagerhållning.

Men det här kommer inte kunderna att märka av menar han, varumärkena kommer fortfarande presenteras som unika.

En annan sak som enligt Michael Hillmose talar för sammanslagningar, är att inköpare inte vill lägga allt för stora order, utan göra mindre beställningar vartefter varor säljs. Det här kräver en flexibilitet som kan vara svår för en liten designer att uppfylla, säger han.

Mer försiktiga inköpare är något som svenska Acne Studios har märkt av.

– Det gäller väl alla egentligen, man vill maximera försäljningen men minimera varulagret. Jag tror att vi kan bli bättre allihop, om man blir duktigare på att dela information och vi tittar en del på att bygga ihop våra it-system med våra stora kunder, just för att kunna se på en gång vad det är som säljer, säger Mikael Schiller, vd på Acne Studios.

Han tror däremot inte på någon våg av sammanslagningar i svensk modeindustri.

– Jag personligen är ganska kritisk till när mindre varumärken ska gå ihop för att det blir lätt att en blind leder en halt.

Lotta Ahlvar på Moderådet tror inte heller att sammanslagningar är framtiden. Hon säger att de flesta svenska modeföretag är måna om att hålla sina inköpsstrategier hemliga, och att de är för nischade och olika för att kunna väva samman sin produktion.

Däremot kan man se att andra typer av samarbeten blir allt vanligare säger hon.  

– Man kommer nog se att man väljer samarbeten runt att presentera sitt showroom, eller när man hyr en lokal och gör ett evenemang eller att man samarbetar med en PR-byrå eller med ett produktionskontor. På de stora modemetropolernas visningar såg man att många samarbetade runt catwalk till exempel.

Tina Åkesson
tina.akesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista