Vinst för Sony Ericsson

För första gången i det samägda bolaget Sony Ericssons korta historia går verksamheten med vinst. Mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson visade en vinst på 39 miljoner euro det tredje kvartalet i år, enligt den rapport som släpptes på onsdagsmorgonen.
– Vi har ju haft ett väldigt starkt kvartal och huvudskälet är egentligen två väldigt starka produkter. Dels T610:an som går bra i Sverige och i Europa, och hela GSM-världen. Vi har också haft ett väldigt starkt kvartal i Japan, säger svenske vice vd:n Jan Wäreby. Vågar du dig på en prognos för resten av året? – Vi står fast vid den prognosen vi gav efter andra kvartalet att vi kommer att vara lönsamma för andra halvan. Vi ser under resten av året att vår försäljning och volym kommer att öka, säger Wäreby. För första gången i företagets korta historia går verksamheten med vinst. Efter år av vikande försäljning gjorde Ericsson sig av med problemmobilerna och gick ihop med Sony i oktboer 2001. Det samägda bolaget har hittills kostat ägarna miljardbelopp. Kvartal efter kvartal med förluster har det blivit, en månad har gått jämnt upp. En vändning tycks alltså nu vara på gång. Det blev en vinst på 39 miljoner euro jämfört med en förlust på 116 miljoner euro samma period förra året. Förklaringen till den starka kvartalsrapporten är att försäljningen steg till 1,3 miljarder euro, motsvarande 11,7 miljarder kronor. Sony Ericsson sålde 7,1 miljoner mobiltelefoner, en ökning med 42 procent jämfört med samma period 2002. Nya modeller togs väl emot Bolaget har tidigare sagt att det når lönsamhet vid en försäljning kring 7 miljoner mobiltelefoner, och dit nådde man nu och lite till. Nya modeller har tagits emot väl av konsumenterna. Sony Ericsson har nu en marknadsandel på sex procent av världsmarknaden. – Våran kortsiktiga ambition har ju varit att komma till lönsamhet och där har vi ju kommit ett bra steg på vägen, Jan Wäreby. Vilka är svårigheterna och farhågorna för framtiden? – Det är ju generellt en väldigt hård konkurrensutsatt industri. Vi känner samtidigt att vi har en bra position. Vi ser ju nu att det här med kameratelefoner slår igenom och det är ju en styrka vi har givetvis genom vårat samarbete med Sony. Samtidigt kommer ju nya generationer av tredje generationsnäten och där har vi ju en styrka tack vare vårt samarbete med Ericsson. – Jag känner att vi ändå är väl rustade att kunna hänga med i konkurrensen, säger svenske vice vd:n Jan Wäreby.
Tommy Fredriksson tommy.fredriksson@sr.se
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista