KO överväger Skandiastämning

Konsumentombudsmannen har nu bestämt sig för att inleda en utredning för att se vilka möjligheter som finns för utkräva skadestånd från försäkringsbolaget Skandia.
Bakgrunden till utredningen är turbulensen kring försäkringsbolaget Skandia och dess dotterbolag Skandia Liv. Två internutredningar pekar på att det har förekommit oegentligheter i bolagen, att affärer har gjorts som kan ha missgynnat de många pensionssparare som lagt sina besparingar i Skandia Liv. Det här upprör Konsumentombudsmannen Karin Lindell, som nu avsätter interna resurser och tar till juridisk hjälp utifrån för att se över vilka möjligheter som finns för att dra Skandia, alternativt Skandia Livs styrelse, inför rätta. Konsumentombudsmannen skulle då fungera som ombud för sparare som känner sig felbehandlade av Skandia och Skandia LIv. Processen kan bli en dyr historia för Konsumentverket, men det är det värt säger Karin Lindell till Ekonomiekot. Åsa Törnqvist
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista