Norrmän missnöjda med Ericssonmobiler

På onsdagen presenterade mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson stolt ett starkt resultat. Mobiltelefonförsäljningen ökar. Men samtidigt hävdar stora elektronikförsäljare i Norge att Sony Ericssons mobiltelefoner går sönder i betydligt större utsträckning än konkurrenternas produkter.
Kunderna kommer tillbaka med varannan mobiltelefon från Sony Ericsson, säger Trond Bentestuen som är Expertbutikernas kommunikationsdirektör. – Det är ett stort problem för oss. Som detaljist måste man möta kunderna varje dag med de problem som det innebär, säger han. Stor omfattning Två stora elektronikkedjor, som tillsammans står för hälften av mobilförsäljningen i Norge, har märkt samma omfattning av felen hos Sony Ericssons mobiltelefoner. Expertkedjans undersökning bland butikerna visar att av 4 000 sålda Sony Ericsson-telefoner kom kunderna tillbaka med drygt 2 000 inom ett år. Det var fel på hela 52 procent. Bättre konkurrenter Av Nokias telefoner kom kunderna tillbaka med 16 procent, medan inte ens en procent av Siemens telefoner hade fel. Siffran för Sony Ericsson är inte acceptabel, säger Trond Bentestuen på Expert. Det är fel på bland annat batterier, tangenter och displayer. – Det är klart att det har med kvaliteten på produkten att göra. Det ligger ju nära till hands att tro att det har något med kvalitetssäkringen av produkten att göra, säger Trond Bentestuen. Den stora kedjan Elköps reparationsstatistik visar samma omfattning av fel. Mobiltelefonernas hållbarhet får generellt stor uppmärksamhet i Norge just nu, både i tv-nyheter och konsumentprogram. Hinner inte reparera Trond Bentestuen säger att frustrationen är stor hos Expertbutikerna, för mobilföretagen klarar inte heller att reparera telefonerna så snabbt som kunderna kräver. – Det vi måste göra är att försöka utöva press på dem, för att få dem att förstå att vi inte kan leva med missnöjda kunder under en lång period. Hur villiga är Ericsson till en dialog? – Problemet är att vi inte tycker att vi får genomslag för våra synpunkter, säger Trond Bentestuen. Sony Ericsson i Norge medger problem med tiden för reparationer, men avvisar bestämt att felen skulle vara så omfattande som de två kedjorna hävdar. Andra mobilförsäljare talar till Sony Ericssons fördel, men Expert- och Elköpkedjorna står på sig i den debatt som väckts i Norge.
Beatrice Janzon, Oslo beatrice.janzon@nrk.no
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista