Volvos försäljning vänder uppåt

Volvo personvagnar har sett en vändning i sin försäljning av nya bilar. Efter mer än ett års nedgång vände den globala försäljningen upp i juli och augusti, enligt Volvo personvagnars vd Stephen Odell vid bilmässan i Frankfurt.

I USA har Volvos nybilsförsäljning ökat med 25 procent i juli och augusti, delvis beroende på den nya skrotningspremien.

Totalt sett i världen ökade Volvo sin försäljning med drygt sju procent i juli, nästan fyra procent i augusti.

Man ska då komma ihåg att det var just under sommarmånaderna 2008 som bilkrisen slog till på allvar, och Stephen Odell poängterar att återhämtningen är måttlig.

Men den är ändå såpass stor att Odell för första gången under sitt år som vd har kunnat besluta att produktionstakten ska skruvas upp lite under nästa kvartal eftersom efterfrågan har varit större än väntat.

Sedan bilkrisens start har Volvo PV minskat arbetsstyrkan i Sverige med ungefär en fjärdedel, runt 5 000 personer.

Den kommande produktionsökningen kommer inte att innebära några nyanställningar, enligt Stephen Odell, och han säger att det inte heller är aktuellt att i förväg riva upp det rådande avtalet med IF Metall om sänkt arbetstid och sänkt lön för bilarbetarna vid fabriken i Torslanda i Göteborg.

På den europeiska marknaden fortsätter Volvo att tappa. Minus tolv procent i augusti, jämfört med för ett år sedan.

Enligt färska siffror från den europeiska bilbranschorganisationen ACEA har den totala nybilsförsäljningen i Europa ökat under juli och augusti med runt tre procent, mycket beroende på skrotningspremier i stora länder som Tyskland och Storbritannien.

Men de svenska biltillverkarna backar i Europa.

Saab fortsätter att vara det enskilda bilmärke som tappar mest, minus 62 procent på Europamarknaden i augusti.

Jens Möller, Frankfurt
jens.moller@sr.se