Elbilar stora trenden på Frankfurtmässa

De stora kinesiska biltillverkarna har valt att inte vara med på bilmässan i Frankfurt, där annars de stora biltillverkarna i världen visar upp sig. Den stora trenden på mässan är olika former av eldrivna bilar.

Bengt Dalström, som är informationschef för Toyota Sweden, visar upp Toyotas kommande laddhybrid.

– En laddhybrid kombinerar de goda egenskaperna med en fullhybrid och en elbil, det vill säga att det går att köra hur långt som helst tack vare att man också har hjälp av en förbränningsmotor, men också en längre sträcka bara på el. Det här är den första bilen som i någon större skala utvecklar den här tekniken, säger Bengt Dalström.

När det gäller elbilar ligger svenska Volvo och Saab långt efter många av sina konkurrenter. Volkswagen och Renault är bara två av de företag som visar upp helt eldrivna bilar här på Frankfurtmässan.

Toyota räknar med att om ungefär två år kunna lansera den första serietillverkade laddhybriden. En bil som Bengt Dalström lovar kommer att bli billigare än helt eldrivna bilar, som i dag ofta kostar åtminstone 400 000 kronor.

– Den kommer inte att vara i närheten så dyr som en riktig elbil, tack vare att batteriet är den riktigt dyra delen i bilen. Här har vi ett förhållandevis litet batteri. Men den kommer att vara lite dyrare än en fullhybrid, det vill säga vår vanliga Prius, säger Bengt Dalström.

Många eldrivna bilar på Frankfurtmässan, alltså. Men vad som tydligt saknas är de stora kinesiska biltillverkarna. Kinesiska bilföretag fick mycket uppmärksamhet när de var med här på mässan för två och fyra år sedan.

Göteborgs-Postens bilindustrireporter Stephan Lövgren är en av flera bedömare som tror att ett skäl till kinesernas frånvaro nu, är att de har insett att deras egna bilmodeller just nu inte håller europeisk standard.

– För några år sedan pratade vi ju väldigt mycket om det hotet som skulle komma och hur spännande det var med alla de nya märkena. Sedan dök de upp, de visade sig kort, och klappade väl igenom kan man uttrycka det, på de krocktester som gjordes i Europa. Så kanske är det en av förklaringarna, att de upptäckte att det inte var riktigt så enkelt, säger Stephan Lövgren.

En annan förklaring till de uteblivna kinesiska bilföretagen kan vara att de väljer att försöka komma in på Europamarknaden genom att istället köpa in sig i andra bilmärken, något som inte minst är aktuellt för åtminstone Saab Automobile, och kanske även för Volvo Personvagnar.

Den europeiska marknaden är så viktig för de kinesiska bilföretagen att de helt klart kommer tillbaka, säger marknadschefen på fordonstidskriften Automobilwoche, Thomas Heringer.


Jens Möller, Frankfurt
jens.moller@sr.se