Vinst för H&M trots minskad försäljning

Uppdaterad: 16:25
Klädjätten H&M fortsätter att expandera med fler butiker och i fler länder. Vinsten före skatt för det tredje kvartalet slutade på 4,8 miljarder kronor. I dag valde bolaget och nye vd Karl-Johan Persson att presentera kvartalsrapporten i bolagets nya klädbutik på Drottninggatan i Stockholm.

Bland kläder och med modevisning på stora skärmar presenterades reslutatet. Klädjätten H&M tar till nya grepp för att locka till sig mediernas och analytikernas uppmärksamhet.

Men lågkonjunkturen påverkar bolaget. Försäljningen i jämförbara butiker föll 11 procent i augusti.

– Det är en väldig tuff marknad med återhållen konsumtion och en tuff priskonkurrens. Det är många konkurrenter som håller uppe sina volymer med kraftiga reor. Så vi känner en ödmjukhet inför lågkonjunkturens fortsättning. Det är väldigt svårt att säga vad som kommer att hända, om en vändning är på väg eller om det kommer att fortsätta så här ett tag framöver, säger vd Karl-Johan Persson.

Men H&M ökar nu expansionstakten ytterligare. Snart öppnar en butik i S:t Petersburg i Ryssland, och Sydkorea, Israel och Jordanien finns i planerna.

– Där vi kommer att växa som mest framöver är i USA, Frankrike, Spanien, Tyskland, Italien för att nämna några. Det finns mycket kvar att göra i Kina, Japan och Ryssland, och på de flesta befintliga marknader, säger Karl-Johan Persson.

Hur kommer det då att märkas att H&M fått en ny vd? Strategin verkar vara precis samma som tidigare.

– Vi jobbar på som vanligt med fokus på att fokusera på kunden och vår affärsidé. På H&M handlar det om ett lagarbete och inte bara om en enskild person, säger Karl-Johan Persson.

Du är nu tredje generationen som tar över, hur mycket press innebär det?

– Det är ett stort ansvar. Det är ett stort företag med över 70 000 medarbetare, men pressen känner jag mest från mig själv.

Hur känns den?

– Det känns okej. Det här är ett väldigt spännande och roligt jobb.

Men vad är det för press du lägger på dig själv?

– Jag kräver mycket av mig själv och dem jag jobbar med, säger Karl-Johan Persson.

Louise Andrén Meiton
louise.andren.meiton@sr.se