Banker i Europa behandlar kunderna illa

Bankerna i Europa behandlar inte sina kunder väl och avgifterna är så oklara att kunderna sällan vet hur mycket de kommer att betala för en tjänst. Det visar en ny rapport från EU-kommissionen som också avslöjar att svenska banker är bland de bättre.

Det är i och för sig inte första gången det sägs men EU-kommissionären för konsumentfrågor, Maglena Kuneva, tar till hårda ord när hon med stöd av rapporten hävdar att det finns starka bevis för att konsumenternas grundläggande rättigheter kränks.

Det handlar om avgifterna och den brist på information som utmärker de europeiska bankerna. Enligt rapporten är avgifterna som många banker tar ut så oklara att kunderna sällan vet hur mycket de betalar för en tjänst.

Det gör det mycket svårt att jämföra banker med varandra och att hitta den bank som ger bäst erbjudande. Och det är svårt att byta bank också, om man nu skulle vilja det. De senaste åren är det bara nio procent av bankkunderna i EU som har bytt.

Bankavgifterna varierar stark inom EU och här kommer de svenska bankerna undan kritiken, faktiskt. De är bland de billigare när det gäller avgift för ett vanligt bankkonto.

Å andra sidan skär de rejält emellan för avgifterna för kreditkort och är bland de dyrare där.

Sammanlagt hamnar svenska banker på 18:e plats av 27.

På första plats, dyrast alltså, kommer de italienska bankerna. Där kan avgifter för ett löpande konto under ett år uppgå till 253 euro eller motsvarande mer än 2 500 kronor.

Spanska, franska, österrikiska, lettiska och finländska banker är på övre, dyrare halvan, medan bankerna i Portugal, Holland, Belgien och Bulgarien är bland de billigaste.

224 europeiska banker ingår i undersökningen och de har tillsammans över 80 procent av den europeiska bankmarknaden.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se