Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Miljardförlust för Sony Ericsson

Publicerat fredag 16 oktober 2009 kl 09.59
Allt färre väljer att köpa Sony Ericssons mobiltelefoner. Arkivfoto: Johan Nilsson/Scanpix.

Uppdaterad: 12:00
Mobiltelefontillverkaren Sony Ericssons försäljning fortsätter att minska. Företaget gjorde en förlust på två miljarder kronor under det tredje kvartalet i år.

Orsaken är att företaget inte lyckats få fram tillräckligt bra mobiltelefoner, säger Håkan Wranne som är telekomanalytiker.

– Telefonerna som man erbjuder konsumenten är inte de telefoner som konsumenterna vill ha. Nu är det andra funktioner man vill ha, som tryckskärmar och annat. I de högre segmenten är Apple väldigt framgångsrika, och i de lägre segmenten Samsung. Sony Ericsson ligger långt efter vad det gäller modellprogram just nu.

Det är dystra siffor som Sony Ericsson presenterar i dag. Förlusterna fortsätter och allt färre kunder väljer att köpa företagets mobiltelefoner.

De drygt 14 miljoner mobiltelefoner som såldes under månaderna juli till och med september i år innebär att försäljningen nästan halverades om man jämför med motsvarande period i fjol.

Sony Ericsson tappar också marknadsansdelar och bli en allt mindre spelare jämfört inte minst med konkurrenten Nokia som kom med siffror i går och som trots tuffa tider och finanskris behåller sin dominerande ställning på världsmarknaden för mobiltelefoner.

I dag kan man säga att 4 av 10 telefoner som säljs i världen är från Nokia. Bara var tjugonde är en Sony Ericsson.

Ledningen i Sony Ericsson vet såklart att det är farligt för ett teknikföretag att tappa för många kunder och bli alltför litet. Då riskerar inköp av komponenter till telefonerna att bli dyrare och det är svårt att satsa tillräckligt med pengar på forskning och utveckling av nya produkter.

Sony Ericsson skriver i rapporten i dag att företaget jobbar hårt att ta fram med nya mer avancerade telefoner som ska locka kunderna tillbaka. Förhopppningen är att det börjar ske redan i den viktiga julhandeln om någon dryg månad.

– Tittar man produktmässigt så har de att par modeller på ingång för fjärde kvartalet som ser betydligt mer attraktiva ut. Det kommer definitivt att hjälpa. Men därifrån till att vända till vinst för bolaget är fortfarande en lång väg. Fjärde kvartalet blir det ingen vinst och förmodligen inte nästa år heller utifrån vad vi ser nu, säger Håkan Wranne.

Magnus Thorén
magnus-thoren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".