Svenska rederier verkar i motvind

Lågkonjunktur och minskad världshandel har slagit hårt mot de svenska rederierna. Många av dem har drabbats av dramatiska nedgångar, enligt Redareföreningens vd Håkan Friberg.

– Jag tror inte att något rederi i dag tjänar pengar. Det läggs upp fartyg runt fjordar både i Sverige och Norge och ute i världen. Det har vi inte sett på många, många år så det är klart att det är en konsekvens av den här situationen, säger Håkan Friberg.

I Sverige finns i dag runt 100 rederier, och enligt Håkan Friberg har lågkonjunkturen bland annat inneburit nedgångar på 20-30 procent för många av de som lever på att frakta containrar.

– På tanksidan är det väldigt dålig marknad, dåligt med laster, dåliga fraktnivåer och det har också kommit och kommer mycket nytt tonnage in på marknaden, säger Håkan Friberg.

Rederiet Stena Line har tappat ungefär 20 procent på fraktsidan i år. Det motsvarar runt en miljard kronor i minskad omsättning, och det har varit röda siffror när två börsnoterade svenska rederier har presenterat kvartalsrapporter den här veckan.

Transatlantic gick back 53 miljoner kronor under tredje kvartalet, en förlust motsvarande nästan 10 procent av omsättningen, och rederiet Concordia Maritime redovisar en jätteförlust på 135 miljoner under kvartalet. Men det dåliga resultatet beror helt på att företaget har sålt en stor aktiepost med kraftig förlust, och enligt vd:n Hans Norén har Concordia klarat krisen bra, tack vare att man har alla sina sju fartyg uthyrda.

– Vi påverkas inte alls på samma sätt som många av våra konkurrenter och kollegor. Det beror helt enkelt på att vi har våra fartyg på långa kontrakt som generar kassaflöden för oss under minst ett par år till, säger Hans Norén.

Men många andra svenska rederier har alltså stora problem med bristande lönsamhet, och just nu pågår en våg av utflaggning av svenska fartyg - inte till Panama eller liknande länder, utan till våra grannländer i Europa som enligt Redareföreningens vd har betydligt mer gynnsamma sjöfartsregler än Sverige när det gäller till exempel skatter och bemanning.

– Vi kanske talar bara det här året om 20-25 fartyg som kommer att lämna svensk flagg. Det är ett sätt att överleva för svensk sjöfart, säger Redareföreningens vd Håkan Friberg.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".