Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Tyskland förvånas över GM-besked

Den amerikanska biltillverkaren General Motors vill behålla Opel inom koncernen, har GM:s styrelse beslutat. I Tyskland är de första reaktionerna på beslutet förvåning och besvikelse.

"Jag är tagen och arg", säjer Roland Koch, regeringschef i delstaten Hessen efter beskeden från Detroit.

Han och andra ledande tyska politiker har det senaste halvåret ansträngt sig för att Opel skulle brytas ut ur GM och fortsätta drivas som ett europeiskt företag med nya ägare.

Förhandlingarna har engagerat inte bara tyska politiker. Här har också EU-kommissionen, de Opelanställda, möjliga nya ägare deltagit i ett komplicerat förhandlingsspel. Och GM:s ledning har efterhand verkat beredd att gå med på den europeiska lösningen för Opel: Nämligen att bildelstillverkaren Magna tillsammans med en rysk storbank skulle bli största ägare, medan GM skulle behålla en minoritetspost.

Men på styrelsemötet i Detroit i natt, svensk tid, har alltså GM:s ledning nu fattat beslutet att behålla Opel. Det motiveras med ett "bättre affärsklimat" för GM och med att Opel och brittiska Vauxhall, som också tillhör GM Europa, är viktiga för GM:s globala strategi.

Magna var långt kommet med en detaljplan för hur europeiska Opel skulle drivas. Ett färdigt kontrakt för övertagandet låg klart att skriva under. Opel har fabriker förutom i Tyskland också i Storbritannien, Polen, Spanien och Belgien. Magnas planer innebar färre jobb, men att nästan alla fabrikerna skulle behållas. Magna har haft de anställdas stöd.

GM väntas gå hårdare fram. Innan företaget hamnade i akut ekonomisk nöd fanns planer för de europeiska fabrikerna som också innebar nedläggningar av fabriker. Det tyska facket befarar nu att GM tar fram de här hårdhänta planerna för omstrukturering igen.

Den tyska regeringen beklagar beskeden från Detroit. Uppgörelsen med Magna var logisk, säger en talesman. Nu kräver den tyska regeringen att GM betalar tillbaka den så kallade övergångskredit på motsvarande 15 miljarder kronor som just nu håller hjulen igång vid Opels fabriker.

Tyska staten var beredd att satsa stora pengar på nya Opel i Magnas ägo. Om den nu också är beredd att subventionera GM som fortsatt Opelägare är ännu en öppen fråga.

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".