Foto: Andreas Apell/Scanpix.

3,5 miljoner Tele2-kunder utan mobil

Uppdaterad: 11:36
På förmiddagen drabbades telekombolaget Tele2 av ett stort avbrott i mobilnätet. Nästan 3,5 miljoner mobilanvändare kunde inte använda sina mobiler.

– Vi har störningar som berör hela landet, det gäller både 2G och 3G samt sms och mms, säger Annika Kristersson, presschef på Tele2.

– Klockan sex i morse eskalerade problemet för då startade väldigt många om sina telefoner samtidigt dessutom flera gånger, det hade vi inte räknat med.

Tele2 hade inte gått ut med någon information innan det planerade arbetet. Orsaken är enligt Annika Kristersson att denna typ av uppdateringar av nätet brukar fortlöpa smidigt och utan problem.

– Det planerade arbetet innebär att kundernas telefoner måste söka ny kontakt med nätet, men det blev för mycket. Men nu, 4,5 timmar senare, är det avsevärt bättre. Så fort det här fungerar som det ska så ska vi titta på hur vi ska göra i framtiden för att dessa problem ska undvikas.

Successivt får nu företagets kunder tillbaka möjligheten att använda sina mobiltelefoner. Tele2:s presschef säger att all mobiltrafik bör flyta på som vanligt senare i eftermiddag.

Avbrottet innebar att man inte heller kunnat ringa larmnumret 112. Enligt Tele2 har man försökt vara snabb med att få ut information gällande den stora driftstörningen.

– Det är oerhört beklagligt om någon behövt ringa SOS Alarm. Självfallet har vi ett ansvar och vi har nu försökt nå ut med det här via bland annat medier, säger Annika Kristersson.

SÅ HÄR ANVÄNDER DU 112 I NÖDFALL:

  • Stäng av mobilen
  • Ta ut SIM-kortet
  • Sätt på telefonen
  • Telefonen ska nu ansluta till ett nät som fungerar, därmed ska 112 fungera.

Källa: Tele2

Jani Pirttisalo
jani.pirttisalo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".