Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortsatta sparkrav för SAS trots vinst

Publicerat torsdag 5 november 2009 kl 07.31
Sänkta löner för bland andra kabinpersonalen ska rädda SAS ur krisen. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.

Uppdaterad: 17:11
Flygbolaget SAS redovisar en liten vinst för det tredje kvartalet i år på 114 miljoner kronor, men flygbolaget kämpar fortfarande med minskat antal passagerare och vikande intäkter.

 – Vi har en liten vinst på totalt 114 miljoner så visst är det ett positivt tecken men det är inte alls tillräckligt, säger SAS vd Mats Jansson.

För att SAS långsiktigt ska kunna överleva gäller fortfarande att företaget måste få med sig de anställda på fortsatta försämringar.

Det handlar om sänkta löner, pensioner och ändrade arbetsvillkor som SAS nu kräver att de olika fackförbunden för främst kabinanställda och piloter i Sverige, Norge och Danmark går med på.

De senaste veckorna har intensiva förhandlingar pågått mellan parterna. Målet är att få ned kostnaderna med 1,3 miljarder om året, men efter åtta veckor vid förhandlingsbordet kan SAS ledning bara räkna hem 130 miljoner, en tiondel av de tänkta besparingarna.

En av parterna, det svenska pilotfacken, var ändå med på att sänka sina löner med minst tio procent, säger pilotfackets ordförande Sören Skog.

– Paketet består av dels löne- och pensionssänkningar, men även andra element i avtalet som är av lite mer teknisk natur. Hela totalen kommer upp till en bra bit över en halv miljard, säger Sören Skog.

Att det ändå inte blev ett nytt avtal beror på att andra fackförningar inte var lika samarbetsvilliga, enligt Sören Skog.

– Förväntan är att alla personalgrupper som har fått krav ställa på sig är med och bidrar, och det kunde vi väl konstatera att så inte blev fallet den här gången.

SAS vd Mats Jansson å sin sida anser att de fackliga motkraven blev för dyra.

– Det föll på att pilotförbunden och kabinförbunden i Danmark hade villkor som vi inte kunde uppfylla, säger Mats Jansson.

Kan du ge några exempel på sådana villkor?

– Det kan vara pensionslösningar och annat, det är den typen av villkor, säger Mats Jansson.

Varför gick det inte att gå med på de villkoren?

– De är naturliga för ett fackförbund att för fram men det finns samtidigt en gräns för hur mycket ett företag har råd med, säger Mats Jansson.

Samtidigt fortsätter andra besparingsåtgärder inom SAS-koncernen. Antalet plan och flygrutter har under åren minskat ordentligt, och fokus ligger nu på att försöka fylla flygplanen med i första hand affärsresenärer.

Hittills i år har SAS nuvarande sparprogram lett till minskade kostnader på 1,3 miljarder kronor.

Totalt uppger SAS att man måste komma upp i besparingar på 6,5 miljarder kronor på sikt för att ha en chans att klara sig i konkurrensen.

Magnus Thorén
magnus.thoren@sr.se

Sören Granath
soren.granath@sr.se

SAS-aktien gick i dag upp med över åtta procent på Stockholmsbörsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".