Tysk ilska mot General Motors ledning

Opelarbetare i Tyskland protesterar i dag mot GM:s beslut att inte fullfölja försäljningen av Opel. Istället ska GM behålla och som det heter sanera Opel. Men misstron mot General Motors är stor.

Det viktigaste i en företagsledning är trovärdigheten. Den saknas hos General Motors, säger Klaus Franz, högste facklige företrädaren på Opel i Tyskland.

Han talade inför tusentals Opelarbetare i Rüsselsheim, som är Opels tyska högkvarter. Där finns bland annat utvecklingsavdelningen, som anses vara en viktig orsak till att General Motors i sista stund ändrat sig och vill ha kvar Opel.

De tyska ingenjörerna är viktiga för hela General Motors. Men någon färdig plan över vad GM vill med Opelfabrikerna i Europa i framtiden finns ännu inte.

GM:s ledning har sagt att den nu vill börja förhandla med regeringar och anställda och lägga fram en sådan plan första kvartalet nästa år.

I går sa GM:s chefsförhandlare att om facken inte samarbetar så kan en konkurs bli aktuell för Opel. Klaus Franz svarade inför sina medlemmar, med adress Detroit.

– Sluta med det där snacket om konkurs. Trampa inte på märket Opel och på människorna. Det skadar affärerna, sade Klaus Franz.

Chefen för GM i Europa har yttrat sig mycket kritiskt mot GM-ledningen i Detroit. Carl-Peter Forster säger till tidningen Autobild att GM-ledningens omsvängning knappast är godtagbar och att han själv hade önskat att försäljningen till bildelstillverkaren Magna hade blivit av.

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".