Många livbojar sjunker när de hamnar i vatten. Foto: Scandlines.

Livbojar testas sällan inför livräddningar

Uppdaterad: 11:57
Svenska rederier är dåliga på att kontrollera att all säkerhets- och räddningsutrustning ombord på fartyg verkligen fungerar, visar forskning vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Ekot rapporterade i morse att många livbojar ombord på färjor i Sverige sjunker vid tester och att de nu måste bytas ut.

Olle Rutgersson är professor i Skeppsteknik på Chalmers.

– Den erfarenhet som vi hade från det arbetet med livräddningssystem är att man testar och tränar de befintliga systemen alldeles för lite. Det finns en teoretisk plan för hur det här ska användas och hur man ska rädda människor, men det tränas inte. Den personal som ska göra de här olika sakerna vet i konkreta situationer inte riktigt vad de ska göra, säger Olle Rutgersson.

Det är livbojar av märket Veleria San Giorgio, tillverkade i Italien, som i tester har visat sig sjunka när de hamnar i vattnet. Transportstyrelsen gick nyligen ut med en så kallad Safety Alert om problemet.

När Ekot i går ringde runt till rederier var det ändå få som hade hört talas om det här, till exempel Waxholmsbolaget, som efter Ekots rapportering nu byter ut samtliga livbojar av det italienska märket.

Det var efter Estoniakatastrofen som Olle Rutgersson och forskare på Chalmers tekniska högskola började titta på olika sjösäkerhetssystem, framförallt i samband med evakuering av fartyg.

Deras forskning visade att rederierna i hög grad enbart kontrollerade att utrustningen var godkänd enligt Internationella säkerhetsföreskrifter, men att personal i stort sett aldrig testade och tränade med utrustningen, till exempel livbojar.

– Sådana här träningar har ju två syften: dels att träna människor så att de vet vad de ska göra men också att människorna får testa den här utrustningen så att man vet vad de har för styrkor och svagheter. Det är klart att hade man tränat med livbojar hade de människorna som gjorde det snart upptäckt att flera av de här sjunker i stället för att rädda folk, säger Olle Rutgersson.

Hur många färjor i Sverige som i dag har just den här italienska livbojen är oklart. Enligt Transportstyrelsen kan det handla om hundratals.

En av de färjor som har den är Gotlandia II, som i somras var inblandad i en allvarlig olycka i Nynäshamn, då den krockade med en annan färja. Livbojarna behövde inte användas vid det tillfället.

Under dagen i dag testas samtliga livbojar på Gotlandia II, och också Vägverket har efter Ekots rapportering beslutat att kontrollera samtliga livbojar på sina bilfärjor.

Professor Olle Rutgersson tror att många rederier nu kommer att byta ut sina livbojar.

– Jag gissar att det kommer att bli ett snabbt byte av leverantörer på många håll. Säkert har ingen vetat om att det är på det här viset. Jag tror att alla är lika chockerade över att det faktiskt är så här, säger Olle Rutgersson, professor vid Chalmers tekniska högskola.

Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".