Italienska Veleria San Giorgio tillverkar de livbojar som visar sig sjunka när de hamnar i vatten. Foto: Scandlines.

Sjunkande livbojar förbryllar tillverkare

Uppdaterad: 16:40
Det italienska företaget som tillverkar de livbojar som vid tester har visat sig sjunka i vatten har inte lyckats komma fram till vad som är felet.

Efter flera tester av materialet i livbojarna finns ännu inget svar på vad som orsakat problemet. Samtidigt kontrolleras i dag livbojar på många platser i Sverige.

Det italienska företaget Veleria San Giorgio har ända sedan de fick höra talas om problemet med de felkonstruerade livbojarna, som sjunker i vatten, gjort kliniska tester av skummaterialet som finns i livbojarna.

Misstanken var att det skulle kunna vara någon kemisk felblandning i själva produktionen, men inget pekar åt något håll, säger Luca Santambrogio på företaget.

Luca Santambrogio uppger för Ekot att de har sålt frälsarkransar av det här slaget sedan många år och att de finns ombord på fartyg i hela världen.

Hur många som finns därute vet han inte, och inte heller om fler är felkonstruerade, som de som har hittats i Sverige. Han uppger att de inte har fått några rapporter från andra platser än Sverige, men att de kommer att gå ut med information till alla sina kunder i världen.

Efter Ekots rapportering i dag har kontroller gjorts på många färjor i landet. Waxholmsbolaget har beslutat att byta ut samtliga av sina 30 livbojar av det italienska märket. Vägverket har granskat livbojar ombord på samtliga bilfärjor.

Gotlandsbolaget har efter kontroller nu tagit bort samtliga livbojar ombord på färjan Gotlandia II, som för övrigt var med om en allvarlig färjekollision i somras.

Rederiet DFDS har också bytt ut samtliga av sina livbojar av den här sorten, rapporterar Sveriges Radio Blekinge i dag.

Gotlandsbolaget kommer nu att byta ut samtliga livbojar ombord på snabbfärjan Gotlandia II, trots att dessa fungerar bra och är godkända.

– De har ett godkännande men eftersom vi inte är säkra på att de är till hundra procent kommer vi att byta ut samtliga av de här och ha den typen som vi har på de andra båtarna, säger Destination Gotlands vd Jan-Erik Rosengren.

Luca Santambrogio på det italienska företaget säger att det här är ett stort problem för dem.

Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".