Engelsman tar över rodret i Opel

En britt blir tillfällig chef för den krisdrabbade tyska biltillverkaren Opel. Det blev klart i dag, samtidigt som GM-chefen Fritz Hendersons besöker Opel i Tyskland där han bland annat fört samtal med sina kritiker i Opelfacket.

Fritz Henderson har lovat att Opel i framtiden ska få ökat oberoende i förhållande till ägaren GM. Det säger högste facklige företrädaren på Opel, Klaus Franz, efter mötet med Henderson i dag. Enligt Franz kommer GM-chefen att arbeta för att "återställa Opels gamla styrka i Europa".

Det blir nu britten Nick Reilly som tillfälligt ska leda Opel, medan GM söker en chef på längre sikt. Reilly är i dag ansvarig för GM:s affärer i utlandet. Han beskrivs här i Tyskland som en hårdför sanerare.

GM:s saneringsplan för Opel är ännu okänd. Vart femte jobb ska bort, har GM förklarat, liksom att kostnaderna för saneringen beräknas till 30 miljarder kronor. En siffra som ifrågasätts av konsultföretag i branschen som tror att det blir dyrare.

Tidigare GM-planer för att komma tillrätta med förlusterna i Opel har inbegripit stängning av fabrikerna i Antwerpen i Belgien och Bochum här i Tyskland. Men enligt uppgift ska GM nu ha tänkt om och vill ha kvar Bochumfabriken.

GM väntas också söka statsstöd i Tyskland. I så fall kommer regeringen att pröva en sådan begäran. Och den utesluter inte att GM också kommer att få statligt stöd, ifall det bidrar till att rädda jobb vid Opel.

Facket vid Opel har ännu inte tagit ställning till om de överhuvudtaget ska förhandla med GM om koncernens saneringsplan. Innan dagens möte mellan GM-chefen Henderson och Opelfackets Klaus Franz, så hade facket aviserat kamp mot GM:s planer med "alla tänkbara legala medel".

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".