"Vattenfall försatt i en förtroendekris"

"Vi är medvetna om det och känner ödmjukhet inför våra yttersta uppdragsgivare, det svenska folket", skriver Vattensfalls vd Lars G Josefsson på DN debatt.

Han kommer nu att försöka rätta till de brister som finns i Vattenfall och som kritiserats.

– Jag är väldigt ödmjuk inför den här kritiken. För vår egen del är effekten att vi naturligtvis måste fördubbla våra ansträngningar att vara öppna, transparenta och snabbare i att svara på de frågor som finns ute i samhället, säger Lars G Josefsson.

Hur mycket av kritiken tar du på dig?

– Som högsta ansvarig får man en stor del av kritiken, säger Lars G Josefsson.

Näringsminister Maud Olofsson var i går starkt kritisk till hur Vattenfall sköts. Dålig lönsamhet, inte tillräckligt stor satsning på grön omställning av energiproduktionen och dessutom att varumärket vattenfall skadats.

Hon tog också upp att det finns brister i kärnkraftverkens säkerhet.

Kan du utlova att det kommer att bli en bättre säkerhetskultur när det gäller kärnkraft?

– Det kan jag definitivt utlova, säger Lars G Josefsson.

När det gäller den gröna omställningen av energiproduktionen, kommer ni att kunna bli bättre där?

– Där är vi bra men vi är naturligtvis aldrig nöjda, säger Lars G Josefsson.

Maud Olofsson vill att ni ska vara mer lönsamma?

– Det är naturligtvis något som är svårt att säga nej till. Det bejakar vi självklart och vi arbetar hårt med det?

Det fanns de i går som tyckte att du skulle lämna din post?

– Självklart är det så att jag varje dag står till styrelsens förfogande. Det är förutsättningarna för ett vd-jobb, att man är på den posten bara så länge man har styrelsens förtroende och så länge man kan göra nytta för företaget, säger Lars G Josefsson.

Erik Ridderstolpe
erik.ridderstolpe@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".