Vattenfalls rykte i Tyskland skadat

I Tyskland kämpar Vattenfall med både fallande vinster och dåligt rykte. Beslutet att byta ut Josefsson kommer för sent, är en tidningskommentar i dag.

Josefsson har orsakat kris i Vattenfall, skriver Berliner Zeitung i dag. Det har varit förödande för svenskt anseende att ett statligt bolag släpper ut dubbelt så mycket koldioxid i utlandet som hela Sverige gör sammanlagt.

Vattenfall har köpt kolkraftverk med stora utsläpp i Tyskland och Polen. Samtidigt har Josefsson talat som en klimatpåve, och det har klingat falskt, anser tidningen. 

Först nu har också chockerande naiva svenskar fått klart för sig att Vattenfalls moderbolag har ansvaret för en eventuell atomolycka i Tyskland, skriver Berliner Zeitung. De tror att Vattenfall nu med ny ledning kommer att sälja sin utlandsdel.

På så vis kunde svenskarna i ett slag lösa en mängd problem och vinna tillbaka sin trovärdighet. Förlorade vinster och haverierna i de bägge nordtyska kärnkraftverken, borde öka dom svenska ägarnas beredskap att sälja, anser Berliner Zeitung

Den tyska utgåvan av Financial Times beskriver Vattenfalls rykte i Tyskland som ramponerat för lång tid framåt.

Tidningen påminner om hur lovande det såg ut för Josefsson 2005, när han blev korad till "europeisk hjälte" av tidningen Time, och när han under 2007 hade rollen som så kallad klimatrådgivare åt förbundskansler Angela Merkel. Men utan ägarnas stöd och utan kontroll över den viktigaste marknaden, den tyska, har Josefsson blivit en nickedocka, kommenterar Financial Times tyska utgåva.

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".