Vägarbete på E18 nära Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix.

Vägverket har dålig koll på vägunderhåll

Vägverkets bedömningar av hur landets vägar behöver underhållas är inte tillförlitliga och har stora brister. Det konstaterar Riksrevisionen i en rapport.

Bedömningar görs på så olika sätt ute i landets regioner att det omöjligt att veta om skattepengar för vägunderhåll investeras där de bäst behövs, säger riksrevisor Eva Lindström.

– I slutändan innebär det här att de medel som Vägverket har att fördela inte fördelas på ett optimalt sätt. Det blir olika bedömningar i olika regioner vilket i förlängningen kan påverka trafiksäkerheten, säger Eva Lindström.

Var och hur landets vägar behöver underhållas och förbättras har Vägverket över lag dålig koll på.

Det menar Riksrevisionen som granskat de beslutsunderlag som Vägverket gjort kring underhållet av asfalterade vägar som varje år kostar skattebetalare kring åtta miljarder.

Bland annat saknas det gemensamma riktlinjer för hur bedömningarna ska göras.

Som ett exempel har Riksrevisionen sett att enskilda personer i en och samma region gjort så olika bedömningar av vägunderhållet att kostnaden i ena fallet skulle vara dubbelt så stor, säger Petter Dahlin, vid Riksrevisionen.

– Den ena projektledaren menar att det kostar 45 miljoner kronor att underhålla regionens vägar i en viss vägtyp medan en annan menar att det kostar 90 miljoner kronor att underhålla samma vägavsnitt, säger Petter Dahlin.

Det här betyder att Vägverkets sammanställda uppskattning av underhållskostnader på 20 miljarder är en högst osäker siffra.

Här måste regeringen skärpa sig menar Riksrevisionen. Efter att förra planeringsomgångens underlag underkänts ställde regeringen krav på förbättringar.

Men regeringen har inte följt upp hur Vägverket agerat, säger Eva Lindström.

– Då sa regeringen till Vägverket att nu måste det blir skärpning men det har man inte följt upp. Där tycker vi att regeringen har varit för passiv, det är viktigt att man sätter ner foten, säger Eva Lindström.

Enligt Lennart Kallander, chef för Vägverkets samhällsutvecklingsavdelning, är det viktigt med kompetent personal som gör enskilda bedömningar, men systemet kan alltid utvecklas.

– Vi tror att det är viktigt att man har en balans mellan den personliga kompetensen och systemet när man gör bedömningarna, säger Lennart Kallander.

Enligt Riksrevisionen har de enskilda bedömningarna kunnat variera med hundra procent i samma region, en person har sagt att det behövs 90 miljoner och en annan 45 miljoner, hur kan det skilja sig så mycket?

– Det är klart att det skiljer sig i bedömningarna, däremot skiljer det sig inte så mycket som Riksrevisionen ger sken av. Det finns en väldigt bra kompetens i regionerna kring vilka vägar som behöver åtgärdas, säger Lennart Kallander.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Dödsolyckorna minskar

Under oktober omkom 30 människor, två färre än samma månad förra året, enligt Vägverket.

Under årets tio första månader omkom 299 människor jämfört med 354 samma period i fjol. Medeltalet för de fem senaste åren ligger på 377.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".