Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Modebranschen anar ekonomisk ljusning

Just nu pågår svenska moderådets pressvecka. Modebranschen har drabbats hårt av finanskrisen, men nu börjar det se bättre ut.

Att det är hårda tider för modebranschen märks inte minst på företagens klädkollektioner, säger Moderådets vd Lotta Ahlvar.

– Jag tycker att man kanske kan se att det som kommer ut i butikerna är lite försiktigare. Inköparna är måna om sina budgetar och man vågar kanske inte ta risken att köpa in lika mycket konstiga, lite udda saker, utan då köper man mer säkra kort, säger Lotta Ahlvar.

Svensk Handels statistik över klädförsäljningen i Sverige har varierat under de senaste månaderna. I september låg klädförsäljningen på minus och i oktober ökade försäljningen med drygt 6 procent. För klädjätten Hennes och Mauritz, fortsatte försäljningen att minska under oktober.

– Jag pratar med väldigt många olika aktörer och nu hör man att det iallafall finns en ljusning. Tittar man för ett år sedan så var det ett betydligt kärvare läge, säger Lotta Ahlvar.

Det är inte hela branschen som har drabbats av den ekonomiska nedgången. Företag som har specialiserat sig, till exempel Bemz, som syr överdrag till Ikea-soffor, som säljs via Internet, har tvärtom växt, berättar vd:n Lesley Pennington.

– Fastän det var finanskris 2008 växte vi med 20 procent, säger Lesley Pennington.

Linda Jerand
linda.jerand@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".