Fick mer information om hur Geely ser framtiden för Volvo.

Volvofacken träffade tilltänkt köpare

Uppdaterad: 16:48
Efter en lång tids påtryckningar från de fackliga organisationerna i Volvo, fick de i dag träffa en delegation från den tilltänkta ägaren till Volvo personvagnar, Geely.

En av de som var med på mötet var Glenn Bergström, ordförande i det svenska koncernfacket på Volvo PV, för IF Metall.

– Det som vi inte har fått besked om och som man skulle kunna önska sig är finansiering, den är inte tydliggjord för oss än.

Du vet inte vem som ligger bakom och har de ekonomiska musklerna i bolaget?

– Nej, det är inte helt klargjort.

Fem fackliga representanter fick träffa en delegation på åtta personer från Geely och den nuvarande ledningen. En delegation som leddes av Geelys grundare, Li Shu Fu, som också kallas för Kinas Henry Ford. Mötet varade i en timme och 40 minuter och det bjöds på mineralvatten, kaffe och bananer.

Om det fortfarande finns stora frågetecken kring Geelys finansiella kapacitet så lämnades i alla fall raka besked på några punkter, säger Glenn Bergström.

– Man säger att man ska behålla strukturen som den ser ut med de fabriker vi har i Olofström, Skövde, Floby, Göteborg och även produktionen i Torslanda och Gent och att man har för avsikt att expandera den ifrån dagens volymer uppåt. Man har också sagt att man tänker sig att behålla konstruktion och utveckling här i Sverige och kontoret för det i Göteborg, och att bolaget och dess huvudkontor kommer att vara här i Sverige.

Samtidigt är de fackliga organisationerna missnöjda med att det här första mötet kommer väl sent.

– Framförallt har vi legat på Ford och Volvo-ledningen ganska länge för att få insyn i affären. Oavsett vem som är köpare tycker vi att det här är alldeles för sent, säger Mikael Sällströmordförande för IF Metall inom Volvo.

Det verkar alltså som om affären med Geely snart kan vara slutförd. Men Magnus Sundemo, ordförande i Sveriges Ingenjörer på Volvo, och en av initiativtagarna till en annan spekulant, med främst svenska investerare, konsortium Jacob, han ville inte utesluta någonting strax efter sitt möte med Geely-ledningen.

– Så länge inte en "deal" är gjord så är ingenting färdigt. Det har vi lärt oss i GM-fallet med situationen där med Opel. Så, så länge dörren inte är stängd kan det finnas en möjlighet, säger Magnus Sundemo.

Fords prislapp på Volvo Personvagnar uppges ligga på ungefär 15 miljarder svenska kronor och Geely uppges, enligt uppgifter till Ekot, vara inne i en helt avgörande fas i sina förhandlingar med Ford för att affären ska gå i lås.

Delegationen ska också redan ha träffat representanter för den svenska regeringen men de uppgifterna vill näringsdepartementet inte kommentera i dag.

 Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".