Reklamkonsult:

"Reklamen måste fungera på kvinnor"

Reklambranschen har drabbats hårt av lågkonjunkturen både i Sverige och internationellt. Och i den miljön är det många reklamskapare som fokuserar fel och inte gör tillräckligt bra reklam för kvinnor, säger den amerikanska reklamkonsulten Mary Dean.

– Kvinnor lägger märke till fler nyanser än män så därför måste reklamen vara smartare och subtilare, men det handlar inte om intelligens utan helt enkelt om att män och kvinnors hjärnor fungerar annorlunda, säger Mary Dean.

Mary Dean har själv arbetat inom reklambranschen i över 20 år Hon säger att nyckeln är att i till exempel reklamfilmer använda kvinnor som andra kvinnor vill vara som - men inga ouppnåeliga gudinnor.

Enligt Mary Dean så är viss reklam i USA direkt sexistisk, men kvinnor köper varorna ändå.

– Vi måste inse att vi är den mäktigaste kraften i global ekonomi och vi behöver höja våra röster och stänga våra plånböcker, säger Mary Dean.

Reklammarknaden har drabbats hårt av lågkonjunkturen. Här i Sverige föll medieinvesteringarna med drygt 13 procent under årets tredje kvartal jämfört med i fjol, enligt siffror från IRM institutet för reklam och mediestatistik. Också internationellt har marknaden påverkats kraftigt, enligt IRM.

Och nu talas det mycket om nya sätt att göra reklam, som i sociala medier som Facebook, Twitter och bloggar, men här blir det ännu viktigare att hitta rätt tonfall säger Mary Dean.

– Tro inte att ni bara kan vara där och inte deltaga och tro inte att vem som helst kan svara för er sak. De här platserna kommer bli en viktig del av ert varumärke.

För att stärka sitt eget varumärke både bloggar, twittrar och facebookar Mary Dean för att helt enkelt förstå de nya medierna.

Louise Andrén Meiton
louise.andren.meiton@sr.se