Leverantörerna drar in krediter till Saab

Många underleverantörer inom fordonsindustrin kommer att dra in på sina krediter till Saab Automobile efter att Koenigsegg Group i går hoppade av det planerade köpet av Saab Automobile. Det säger Sven-Åke Berglie, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen.

– Det betyder att deras kund kommer in i en väldigt svår situation. Och det kommer naturligtvis att smitta av sig på leverantörernas inställning till leveranser och betalningar och sådant, säger Sven-Åke Berglie på Fordonskomponentgruppen.

Det kan vara riskfyllt för en underleverantör att alls ge krediter till Saab Automobile i det osäkra läge som nu är. Och 60 dagars krediter går inte alls, enligt Sven-Åke Berglie.

Har du hunnit få några reaktioner från dina medlemsföretag än?

– Det var ett som ringde nu. Det gällde just det här med leveranser i morgon. Hur ska man göra? Det är klart att de företag som bedömer att det finns en konkursrisk naturligtvis i första läget ska prata med Saab och få en bra information om hur det ser ut och säkerställa att det finns pengar för de fordringar som uppstår.

Även bilindustrianalytikern Matts Carlsson pekar på faran för att underleverantörerna just nu inte litar på Saab.

– Nu på kort sikt är det klart att många får kalla fötter och man har redan sagt att man kommer inte att ge Saab krediter. Det är tyvärr en tråkig utveckling därför att det finns ju en risk att det blir en negativ spiral. Men jag hoppas att vi redan nästa vecka får reda på vad styrelsen i GM har kommit fram till och då får vi förmodligen en indikation på hur man går vidare.

Matts Carlsson vill tona ner risken för att Saab ska gå i konkurs. Men om företaget skulle gå under kommer det slå hårt mot de anställda hos underleverantörerna, enligt Sven-Åke Berglie på Fordonskomponentgruppen.

– Om det är ett par tusen arbetstillfällen i Trollhättan som faller bort så är det ju minst lika mycket hos leverantörerna.

Utöver förlorade arbetstillfällen hos underleverantörerna menar flera bedömare att Saabs eventuella fall också är ett hot mot utvecklingen inom hela det svenska så kallade fordonsklustret.

– Det har vi varnat för tidigare. Ett bortfall av Saab är mycket större än själva effekten på arbetsplatser och sådant. Det försvagar ett kluster av leverantörer och fordonstillverkare, säger Sven-Åke Berglie.

Om klustret blir försvagat, vad innebär det för era medlemmar?

– Det innebär för hela klustret att man har svårt kanske att hitta kompetens och vara konkurrenskraftig och så vidare. Så det är inte bra, säger Sven-Åke Berglie på Fordonskomponentgruppen.

Jens Möller
jens.moller@sr.se