Analys: Saabs försäljning utslagen

I går sprack Saabaffären när den tänkta köparen Koenigsegg Group drog sig ur. Frågan är vad som händer nu.

Hur länge Saab kan klara sig?

– Det där är en svår fråga att besvara eftersom det finns så många olika parametrar när det gäller hur länge Saab kan fortsätta att driva verksamheten på den nivå vi gör i dag. Det är någonting vi inte funderar på. Nu ska vi under nästa vecka komma till beslut om framtiden. Det är vår högsta prioritet just nu.

– Vi har klarat oss under en väldigt lång period på det kassaflöde som vi själva har genererat, så det där är en väldigt teoretisk fråga. Nu har vi en vecka på oss att försöka sortera ut framtiden. Sedan får vi återkomma i det läget, säger Jan-Åke Jonsson, vd för Saab Automobile.

Saab har fått en miljard kronor i driftstöd från General Motors under hösten, men det upphör från årsskiftet när GM tar sin hand från Saab.

Saabs försäljning har nästan helt slagits ut under hösten och frågan är om det finns något kassaflöde alls.

Det är skarpt läge. Allt tyder ändå på att Saab historia som biltillverkare når vägs ände. En historia som sträcker sig mellan 1947 och 2009.

Det finns ändå hopp för allt är inte slut förrän det är slut. Bollen har nu återigen bollats över till andra sidan av Atlanten, till Detroit och General Motors.

På tisdag i nästa vecka, den 1 december, ska GM:s styrelse besluta om hur Saabs historia ska sluta.

Styrelsen består av 13 personer och ett par av dem uppges i amerikansk affärspress redan ha sagt att huvudalternativet är nedläggning.

Perspektivet från andra sidan Atlanten är det här:

GM tvingas återigen att ge sig ut på jakt efter en köpare till Saab. Köparen måste vara kapitalstark och villig att ta risk.

Den framtida produktionen av Saab bör ske till en lägre kostnad än i dag, om Saab ska kunna nå vinst med lägre försäljningsvolymer.

Den internationella fordonsmarknaden återhämtar sig långsamt efter den kraftigaste nedgången sedan 1945.

– Saab har visserligen ett antal lojala köpare i USA som älskar märket men det räcker inte. Det måste finnas en annan affärsplan än den som har gällt de senaste årtiondena, säger ekonomijournalisten John Stall till Wall Street Journal.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se