1 av 2
Bård Eker och Christian von Koenigsegg i dag på förmiddagen i Trollhättan. Foto: Jan Andersson/SR.
2 av 2
Klicka för grafik.

Oro och spekulationer i Trollhättan

Under förmiddagen träffades Saabledningen för att diskutera Koenigseggs besked att företaget inte längre vill ta över bolaget. Samtidigt är ovissheten stor om vad som nu ska hända med den svenska biltillverkaren.

Här i Trollhättan har flera olika möten hållits för att diskutera det överraskande beskedet i går kväll. Förutom företagsledningen där de högsta direktörerna på Saab automobil ingår, har också till exempel de fackliga organisationerna suttit i gemensamma möten för att försöka förstå vad som hänt och kommer att hända.

Företagsledningen brottas nu inte bara med att försöka nå en snabb lösning på ägarfrågan tillsammans med GM, utan vad det handlar om är också akuta problem som kan uppstå i produktionen med underleverantörer som är oroliga inför framtiden, och om de helt enkelt ska fortsätta att leverera olika delar till de bilar som tillverkas i Trollhättan när det finns stora frågetecken om Saabs framtid som biltillverkare.

Under ett par timmar i förmiddags var också vd:n för Koenigsegg group, Christian von Koenigsegg, här i Trollhättan och träffade facken över en kopp kaffe, men också vanliga anställda och ledningen. 

– Vi kände i dag att det var viktigt att komma hit och berätta lite mer i detalj för dem på Saab, nära och kära, varför vi var tvungna att ta det här beslutet. Så att vi får förståelse för det helt enkelt, säger Christian von Koeniggsegg.

– Saab är ju i en väldigt kritisk situation och det förstår vi ju. Så att är det någonting som vi kan hjälpa till med, med den erfarenhet som vi har byggt upp under det här året så gör vi gärna det. För vi vill ju bara Saabs bästa och vi tror ju på Saab väldigt mycket men som sagt de här tidsramarna gjorde ju att vårt case sprack som det såg ut.

– Vi är alla ledsna att det inte ser ut att bli någonting i dag så det är väldigt tråkigt helt enkelt. Men vi hoppas att det finns andra lösningar för Saab så att de kan fortsätta. 

Vad säger de du möter till dig? 

– Det är på sätt och vis ganska uppmuntrande kommentarer att de är glada att vi har försökt så att säga. 

Christian von Koenigsegg körde själv i dag en Jaguar och hade med sig den norske industridesignern Bård Eker, som också är en av delägarna i Koenigsegg Group.

Bård Eker talar om att hela processen för att överta Saab helt enkelt drog ut på tiden, och därför fattades beslutet, redan i måndags, att Koenigsegg drar sig ur affären. 

– Vi har inte varit duktiga nog på att driva processen snabbt nog. Det har varit en komplex process och man kan hitta många ursäkter till varför det inte gick. Vi har försökt så gott vi har kunnat att förklara att det måste gå fort men trots det har vi inte lyckats få alla de här 60 instanserna att gå i takt och kunnat skriva avtal parallellt. Det har vi inte klarat dessvärre, säger Bård Eker. 

Men kunde ni inte ha förutsett att det är en komplicerad process att ta över en hel bilindustri med 3 500 anställda? Ni sökte ju pengar från Europeiska investeringsbanken som måste godkännas. 

– Det finns mycket som säger att vi inte borde ha inlett processen men då hade vi inte gett hopp till Saab om att det fanns en tro på överlevnad. Så vill man välja att se på det på det viset så har vi kastat bort sex månader men det tycker jag inte att vi ska göra, det blir alltför negativt, säger Bård Eker i Koenigsegg Group.

Jan Andersson
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista