Toyota Urban Cruiser till vänster och Chevrolet Cruze till höger. Foto: Euro NCAP.

Fler femmor trots hårdare krav i krocktest

Det blir hårdare krav på bilarna i det nya europeiska krockprogrammet. Ett nytt system införs i krocktestprogrammet Euro NCAP för att beräkna vilka bilar som är värda att få det högsta betyget fem stjärnor.

Det är ett kliv framåt för att få med hela bilens säkerhet, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Vägverket.

– Tidigare har det bara varit skyddet för de vuxna som det har handlat om. Nu bygger vi in skyddet för fotgängare, skyddet för barn och framför allt alla nya system, som antisladdsystem eller system för att påminna om hastighet eller bilbälte, säger Claes Tingvall.

Av 12 nya bilar som nu krocktestats får hela tio stycken 5 stjärnor. Men det nya beräkningssystemet ger också en del överraskande resultat.  Chevrolet som brukar få låga betyg får nu en femma med Chevrolet Cruze.

Toyota som brukar vara bra får bara en trea med sin Urban Cruiser. På grund av dåligt skydd för huvud och nacke.

Det nya beräkningssystemet gör att det faktiskt blir hårdare krav för att få en femma.

– Om man är dålig i något avseende så kommer det att påverka totalbetyget. Man kan inte längre balansera ett dåligt resultat med ett bra på någonting annat. Man är tvungen att vara bra i alla avseenden för att vara en bil som man kan rekommendera, säger Claes Tingvall.

Ändå är det hela 36 bilar som testats i år och fått toppbetyget fem stjärnor.

Det handlar om en mjuk övergång till det nya beräkningssystemet. Men redan nästa år och 2012, skärps alla krav och färre kommer då att få femmor.

Euro NCAP började sina krocktester för 12 år sedan. Och bilindustrin får beröm för att den anpassat sig till de allt högre säkerhetskraven.

En sak som håller på att komma nu är automatiska bromsar när bilen ser ett hinder. En snabb hastighetsminskning med 35 km i timmen skulle halvera dödligheten i den svenska trafiken, säger Claes Tingvall.

Och så finns det två säkerhetskrav där det krävs snabba förbättringar.

– Det är fortfarande ojämnt när det gäller skyddet för fotgängare, om man kör på en fotgängare, och det är fortfarande så att en del biltillverkare har en bit kvar när det gäller skyddet för nacken vid påkörning bakifrån, det som kallas whiplash-skador, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Vägverket. 

Lars-Erik Backman
lars-erik.l.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista