Stor osäkerhet efter havererad Saab-affär

I Trollhättan försöker SAAB-ledningen att mobilisera vilja hos anställda och leverantörer för en fortsättning. Samtidigt sitter underleverantörerna i möte för att diskutera om de ska våga ge Saab fortsatta krediter. Saab-chefen Jan-åke Jonsson säger att de fortsätter att bygga bilar.

– För det första är det ju att säkerställa att vi driver vidare verksamheten, att vi bygger bilar, att vi säljer bilar, att vi utvecklar våra nya bilar, det måste vi fortsätta med oavsett vad som pågår när det gäller ägarstrukturen. Sedan är det ju också att hålla motivationen uppe hos våra anställda.

Ledningsgruppen vid Saab automobil har suttit i diskussioner om framtiden bl.a. med GM. Men ledningsgruppen måste också se till att den dagliga produktionen av bilar kan fortgå utan problem. Det finns nämligen underleverantörer som vill ha besked om företagets framtid, och det kan påverka produktionen genom uteblivna leveranser av vissa bildelar.

– Baserat på den information man har både från Saab och från GM så har vi naturligtvis börjat fundera på vilken betalningsförmåga Saab har. I avvaktan på att få veta det så vet jag att det finns företag som har stoppat sina leveranser och satt sig och förhandlar med Saab om hur betalningarna ska ordnas.  Jag tror inte att någon har för avsikt att stoppa Saabs produktion utan avsikten är att få säkerhet när det gäller betalningarna från Saab, säger Sven-Åke Berglie som är vd för underleverantörernas branschorganisation, Fordonkompondentgruppen.

Saabs vd Jan-Åke Jonsson säger så här om underleverantörernas agerande.

– Jag är ju lite besviken på att man kommunicerar den typen av attityd. Sedan vi gick ur rekonstruktionen så har vi skött oss prickfritt när det gäller att leva upp till de åtaganden som vi har, betala våra räkningar och så vidare. Vi som företagsledning och styrelse har en skyldighet att vi inte får ta på oss åtaganden som vi inte kan säkerställa att vi kan betala för och det kommer vi att fortsätta med så jag är lite besviken att man har den attityden. Vi får hantera det från fall till fall, säger Jonsson

Det har varit en dag full med möten på olika nivåer och med olika inblandade här i Trollhättan. Förutom fackmöten, så kom Christian von Koenigsegg till Trollhättan i dag för att förklara varför Koenigsegg Group valt att hoppa av.

- Vi kände i dag att det var viktigt att komma hit och berätta lite mer i detalj för dem på Saab, nära och kära, varför vi var tvungna att ta det här beslutet. Så att vi får förståelse för det helt enkelt, säger Christian von Koenigsegg.

Trots de negativa beskeden från Christian von Koenigsegg, så tyckte flera anställda, däribland, Sirpa Sirviö med 31 år på Saab, att hans visit var bra.

– Det var nog väldigt viktigt ändå tror jag. Att de syns på ort och ställe och visar lite ansvar så att säga, att de ändå syns här.

Under dagen upprepade också regeringen sin inställning att inte gå in med några pengar för att rädda Saab. Samtidigt blev kritiken mot Koenigseggs avhopp mer tydlig, bl.a. från regeringen med statsminister Fredrik Reinfeldt.

– Koenigsegg-gruppen får ju förvänta sig en del kritik eftersom alla har varit inställda på att det är de som ska vara svaret. Det har ju bundit förväntningar och tid i den här processen, säger Reinfeldt.

Men den norske industridesignern Bård Eker som ingår i Koenigsegg group tycker att man gjort så gott man kunnat för att affären skulle gå i lås.

Det finns mycket som säger att vi inte borde ha inlett processen men då hade vi inte gett hopp till Saab om att det fanns en tro på överlevnad. Så vill man välja att se på det på det viset så har vi kastat bort sex månader men det tycker jag inte att vi ska göra, det blir alltför negativt, säger Bård Eker i Koenigsegg Group.

Jan Andersson
jan.andersson@sr.se 

Jens Möller
jens.moller@sr.se 

Ci Holmgren
ci.holmgren@sr.se