varumärkesexpert

''Nobelpriset förknippas med Honeywell''

Ekot och Vetenskapsradion har rapporterat om Nobelpriset och de sponsorer som är med och finansierar två bolag närstående Nobelstiftelsen. Frågan är nu om Nobelstiftelsen ska fortsätta att ta emot pengar från vapentillverkaren Honeywell, som bland annat gör delar till kärnstridsspetsar.

Just nu diskuteras Nobelsponsorernas framtid i Nobelstiftelsens styrelse, säger Geir Lundestad, sekreterare i norska Nobelkommittén som håller i Fredspriset.

– Jag vill inte gå in i en diskussion om en konkret sak som är under utvärdering inom Nobelstiftelsen. Men vi har under flera år varit på gång att utfärda riktlinjer om detta, säger han.

Honeywell är enligt fredsforskningsinstitutet Sipri världens 15:e största vapentillverkare och gör styrsystem till kärnvapen.

Men uppfattningarna om det är lämpligt att koppla ihop Nobelpriset med Honeywell varierar.

Gunnar Öquist, ständig sekreterare i Kungliga Vetenskapsakademien och styrelseledamot i Nobelstiftelsen, tycker inte att det är något konstigt att ha just det företaget som sponsor.

– Företag producerar komponenter som kan användas i olika sammanhang och när det gäller styrsystem kan det användas i vapen. Men på samma sätt som de gör det så är ju Saab och Ericsson också involverade i detta så det är väldigt svårt att dra de där strikta gränserna och peka ut just Honeywell som den stora boven i det här sammanhanget, säger Gunnar Öquist.

En av kritikerna är Anders Bárány, ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien och under många år sekreterare i fysikkommittén.

Han är övertygad om att uppmärksamheten och kopplingen till kärnvapenindustrin har skadat det prestigeladdade priset.

– Jag har pratat med varumärkesexperter ute i världen när jag har varit ute och åkt lite grann under året och de säger att det är fullständigt katastrofalt. Nobelvarumärket har sjunkit i värde med x procent på grund av att man har sålt det till och kombinerat, kopplat ihop det med Honeywell. De har tagit sig för pannan, de kan inte begripa hur man har resonerat, säger Anders Bárány.

Thomas Carlhed, varumärkeschef på Svenska Institutet, följer Nobelprisets rykte i världen. Han pekar på risker med att välja Nobelsponsorn Honeywell.

– När man väljer samarbetspartner som direkt står i strid med ens värderingar, inte minst när man delar ut Fredspriset, så bör man också vara förberedd för att kunna svara på frågor som det leder till. Just i Honeywellsammanhanget, som jag har uppfattat det, är det inte bara det att man är sponsor, utan man driver ett projekt tillsammans, en ganska stor kommunikativ satsning internationellt. Då blir man också väldigt nära förknippad med det företaget, säger Thomas Carlhed.

Johan Bergendorff, Vetenskapsradion
johan.bergendorff@sr.se

Sören Granath, Ekot
soren.granath@sr.se