Saabs vd Jan-Åke Jonsson och Wang Dazong, BAIC:s vd. Foto: Scanpix. Montage: SR.

Saab-utrustning säljs och forslas till Kina

Uppdaterad: 15:59
I dag offentliggjordes en affär som innebär att Saab Automobil säljer produktionsutrustning för de gamla 9-5 och 9-3 modellerna till den kinesiska biltillverkaren Beijing Automotive. Samtidigt fortsätter Saab:s ägare GM förhandlingarna med att hitta en spekulant före årsskiftet.

Enligt Saab:s ledning, där Gunilla Gustavs är talesperson, så innebär affären inte att Beijing Automotive kommer att bygga Saab-bilar i Kina.

– Det har ingenting med Saabs varumärke att göra. Vi har sålt teknologier och verktyg till Beijing Automotive för att tillverka Beijing Automotive-bilar under deras varumärke framöver.

Er vd Jan-Åke Jonsson säger i ett pressmeddelande att det här är ett bra avtal för båda parter, på vilket sätt är det här ett bra avtal för Saab Automobil?

– Det hjälper oss med finansiering för framtiden som hjälper affären med att hitta en ny ägare. Det etablerar också ett pågående samarbete med ett stort kinesiskt företag och vi ser väldigt positivt på det, säger Gunilla Gustavs.

Här i Trollhättan talas det om att affären är värd motsvarande två miljarder svenska kronor, och ger alltså ett fräscht tillskott av pengar till Saabs sinande kassakista. Pengarna som nu kommer till är efterlängtade, inte minst på grund av det intensiva arbetet med att ta fram en ny köpare som måste presenteras före årsskiftet.

Just i dag så inleddes det en månader långa produktionsstoppet i Trollhättefabriken för att ställa om fabriken för produktion av den nya 9-5-modellen och Saabs cabrioletmodell.

Det här innebär bland annat att gammal produktionsutrustning monteras ner, och den ska nu skeppas till Kina där delar av den alltså kommer att byggas upp igen. Tidigare så ställdes sådan här produktionsutrustning, till exempel pressverktyg för karossdelar i lagerbyggnader och samlade damm, eller så skickades det här till skroten.

Sten M Larsson är vice ordförande för tjänstemannafacket Unionen på Saab.

– Det är det bästa man kan göra med verktyg och utrustning som man inte behöver längre att sälja det vidare så att man återvinner.

Av Saabs 3 500 anställda arbetar 800 personer på den tekniska utvecklingsavdelningen ett stenkast från själva monteringsfabriken här i Trollhättan. Så många som 200 personer av dem kan bli direkt berörda av affären. 

Håkan Danielsson är ordförande för ingenjörerna på Saab. Han är nöjd med affären eftersom det här innebär att jobb garanteras för en del ingenjörer som nu också kommer att vara delaktiga i uppbyggnaden i Kina av den gamla produktionsutrustningen, men också i arbetet med att helt enkelt ta fram bilmodellerna, de som här i Sverige kallas 9-5 och 9-3.

– Framförallt så tror jag att det betyder en hel del arbete här i Trollhättan. Om man ska göra modeller i Kina baserade på Saab 9-5, Saab 9-3 så ska man göra ett tekniskt utvecklingsarbete av dem och det arbetet kommer att göras här i Trollhättan, säger Håkan Danielsson.

Beijing Automotive har tidigare nämnts som en tänkbar spekulanter till hela Saab efter att Koenigsegg Group hoppade av för en knapp månad sedan. Enligt uppgift till Ekot ska det finnas två kandidater kvar, där den holländska lyxbilstillverkaren Spyker uppges vara den hetaste kandidaten.

I dag började också uppgifter cirkulera på hemsidan Saab United för Saabfantaster och andra intresserade, om att en svensk grupp också skulle vara intresserad av att köpa Saab.

Metallordföranden Paul Åkerlund vill inte spekulera i dag, utan talar istället gärna om lättnaden bland hans medlemmar om att affären om produktionsverktygen, nu är i hamn.

– Jag tror att de är lättade över att det klarlagts att det inte är som det spekulerats om att företaget håller på att styckas upp. Det här är en fråga vitt skild från ägarskapet och framtiden. Det är två helt skilda frågor och man är säkert nöjd med att man tillförsäkrat sig lite kassatillskott. säger Paul Åkerlund.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Jan Andersson
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista