Spyker satsar på motorsport, bland annat i 24-timmarsloppet i Le Mans. Foto: Claude Paris/Scanpix.

Spyker ett mycket udda sportbilsmärke

I går kväll kom beskedet från General Motors i Detroit att den sista kvarvarande spekulanten på Saab Automobil är den holländska sportbilstillverkaren Spyker. Om det inte blir någon affär med Spyker läggs Saab ner, enligt GM. Men Spyker är en mycket liten tillverkare av extrema sportbilar, liknande svenska Koenigsegg som tidigare var aktuell som köpare. Och på samma sätt som med Koenigsegg är det ryska pengar som står bakom affären.

Spyker är ett litet och mycket udda sportbilsmärke, hemmahörande i Zeewolde i Nederländerna. Spyker byggde mot slutet av 1800-talet droskor som drogs av hästar, man gjorde sig bland annat känd med att bygga en gyllene vagn åt det holländska hovet. Men man började också tidigt intressera sig för motordrift och sportbilar. Sen gick man ihop med en holländsk flygplanstillverkare och då fick Spyker sitt nuvarande märkesemblem, ett bilhjul med gammaldags ekerfälg och över det en flygplanspropeller.

Det vart inte långvarigt och verksamheten upphörde under 1920-talet. Det är först nu på 2000-talet som Spyker återuppstått som tillverkare av supersportbilar med bland annat en bilintresserad rysk oligark och ett investmentbolag från Abu Dhabi som ägare. Man satsar på motorsport, har bland annat kört 24-timmarsloppet i franska Le Mans och också haft en Formel 1-satsning.

Och nu är alltså den här firman som bygger några tiotal bilar för hand varje år spekulant på Saab, vars problem varit att man bara sålt drygt hundra tusen bilar om året men skulle behöva sälja många fler för att få verksamheten att gå ihop.

Trots Ekots enträgna förfrågan avböjer Spyker helt och hållet att kommentera sina planer för Saab och hur man har tänkt sig att det här ska fungera.

Spyker är alltså ett litet bolag som är noterat på Amsterdambörsen, men som själv sedan omstarten på 2000-talet inte har gått med vinst ännu, och som så sent för två år sen själv behövde räddas från konkurs. Kontanterna för att finansiera ett köp av Saab ska bland annat ett konsortium med ryska banker stå för. Hur långsiktiga de är i sitt ägande och i sina intressen att bevara Saab Automobil som en biltillverkare ungefär av det slag vi känner till och med produktion i Sverige, återstår att se.

Stefan Winiger, Bryssel
stefan.winiger@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista