Spyker satsar på motorsport, bland annat i 24-timmarsloppet i Le Mans. Foto: Claude Paris/Scanpix.

Regeringen träffar Spyker-representanter

Regeringen kommer inom kort att träffa representanter för den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars som är den enda kvarvarande spekulanten på Saab. Det bekräftar statssekreterare Jöran Hägglund för Ekot.

Det är bråttom om ett avtal ska bli klart före årsskiftet.

– Ja, vi är medvetna om tidtabellen sista december, så det är klart att vi kommer att göra allt vi kan för att verkligen se till att vi, liksom Riksgäldens förhandling, håller det datumet, säger Jöran Hägglund.

Känner ni en press på regeringen från GM:s sida?

– Nej, det tycker jag inte. Vi har ett bra samarbete med GM. Vi har varit tydliga mot dem också kring vad det är för typ av krav som vi har. Vi vill ha en ägare till Saab som är långsiktig och som har en finansiell styrka.

Regeringen fortsätter nu sin granskning av vilka finansiella resurser som finns i Spyker. Frågan är om de räcker för att ta över Saab.

– Det är för tidigt att svara på. Det är precis det vi ska komma fram till. Det viktiga är att alla ska veta att även om det är en oerhört tuff tidtabell så kommer vi inte att riskera skattebetalarnas pengar, utan vi kommer att vara väldigt måna om att veta vilka krav vi ska ställa i våra förhandlingar, säger Jöran Hägglund.

Efter att den tidigare intressenten Koenigsegg hoppade av Saab-affären, har nu de skeptiskas skara vuxit. Ännu en relativt liten och okänd biltillverkare som vill köpa Saab väcker inte förtroende, men fordonsanalytikern Matts Carlsson är positiv.

– Ja, det är en successiv process som man tar. Man har sålt tidigare verktygen till 9:5 och 9:3 till kinesiska BAIC och nu går man vidare och säljer resten. Det här är alldeles utmärkt.

Om man ska tala lite om Spyker då, det är ett sportbilsföretag, men har de de finansiella musklerna för att klara av Saab?

– Bakom Spyker finns intressenter både från Mellanöstern och från Ryssland så bedömningen är väl att det finns tillräckligt med kapital för att driva och utveckla Saab, det är min bedömning.

Vad finns det i Saab som kan intressera dem?

– Det är massor. Saab är ett mycket effektivt företag, det är ett komplett bilföretag som har allt ifrån utveckling till produktion till distribution. Det är ett globalt företag, med ett återförsäljarnät i 30-40 länder runt om i världen. Det kan bli ett väldigt starkt varumärke, man tillverkar och utvecklar några av världens säkraste bilar och man är en premiumbil, så det är väldigt mycket som talar för det här företaget.

Det låter på dig som att det här är en affär som borde kunna gå i lås?

– Det är min bedömning, ja, säger Matts Carlsson.

Anna Larsson
anna.larsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista