Genom detta hål kan vatten rinna in i livbojen. Foto: Scanlines.

Fartyg med bristfälliga livbojar stoppas

Fartygsinspektörer i Sverige har fått nya direktiv för hur de ska godkänna och inspektera livbojar ombord på färjor och fartyg i landet. Efter Ekots avslöjande om de sjunkande livbojarna har Transportstyrelsen beslutat om nya inspektionsrutiner.

De nya rutinerna kan innebära att färjor stoppas från att trafikera svenska vatten. Rutinerna går ut på att varje gång fartygsinspektörerna går ombord på en färja eller ett fartyg som de ska inspektera, ska de fråga besättningen om livbojarna nyligen är testade.

Om så inte är fallet, och båten har livbojar som tillverkats på samma sätt som de livbojar som sjunker, så måste ett test göras. Om det då visar sig finnas fel på frälsarkransarna, får båten i fråga inte åka vidare, förrän livbojarna har bytts ut.

Det var i november som Ekot först rapporterade om att flera livbojar av ett italienskt märke visade sig sjunka i tester. Efter det genomfördes nya prov ombord på fartyg och färjor i olika delar av världen. På flera platser hittades ytterligare två sorters livbojar, en grekisk och en brittisk, som hade samma fel.

Det ledde till att många rederier i Sverige bytte ut sina frälsarkransar. Viking Line ersatte till exempel en tredjedel av sina med nya och utökade också sina rutiner för flytbarhetstester, som nu kommer att göras varannan månad.

Några dagar senare startade EU-kommissionen en utredning om det här problemet. I utredningen ingår ytterligare fem andra sorters frälsarkransar som kan vara felkonstruerade, på samma sätt som de som sjunker.

I förra veckan startade också den italienska sjöfartsmyndigheten en utredning, och samtidigt kom alltså Transportstyrelsen här i Sverige fram till de här nya inspektionsrutinerna, som omfattar samtliga fartygsinspektörer i landet och alla svenska rederier.

Transportstyrelsen bedömer att många rederier redan har bytt ut misstänkta livbojar efter uppmärksamheten kring de tidigare fallen.

De nya rutinerna är enligt myndigheten till för att säkerställa att inga defekta livbojar ska finnas ombord på båtar i Sverige.


Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista