Inför förändringen har det gamla monopolföretaget, Bilprovningen, valt att göra sig av med personal. Foto Anders Wiklund/Scanpix.

Bilprovningen mister sitt monopol

Uppdaterad 11:00
I dag väntas riksdagen besluta att Bilprovningen ska mista sin monopolställning när det gäller att besikta bilar. Lagförslaget får kritik bland annat för att bilverkstäder inte får starta fordonsbesiktning.

Enligt Transportgruppens vd Peter Jeppsson kan det leda till att få företag delar upp marknaden mellan sig.

– Redan i dag får bilverkstäder göra besiktningsliknande saker, när de gör det som kallas släcka tvåor. Det vill säga de får reparera saker och ting åt dem som fått en tvåa i besiktningen och sedan godkänna efteråt att reparationen är gjord. Och de bilverkstäder som gör det i dag kan mycket väl göra resten av besiktningen också säger, säger han.

Men Transportgruppens vd får mothugg, bland annat från den tekniska kontrollmyndigheten Swedac. Där säger fordonsenhetens chef Tomas Blom att besiktningen måste utföras av oberoende företag.

– Man ska kunna lita på att en besiktning är objektiv, så att det inte finns ett intresse av att hitta anmärkningar som man sedan kan reparera och ha vinning i det. Danmark hade för några år sedan i det närmaste en avreglering, och där har man haft stora problem, som man nu försöker hämta i kapp och införa ett regelverk, säger Tomas Blom på Swedac.

En handfull företag har hittills sagt att de vill etablera sig på en konkurrensutsatt svensk besiktningsmarknad.

Finska A-Katsastus besiktigar idag bilar i sju europeiska länder, och direktören för företagets internationella verksamhet, Kim Willgren, vill gärna kapa åt sig en rejäl bit av den svenska marknaden med runt fyra miljoner kontrollbesiktningar per år.

– Vi ser Sverige som en hemmamarknad och vi är ute efter en 20-25-procentig marknadsandel, säger Kim Willgren på A-Katsastus.

Riksdagen väntas nu besluta om en mer konkurrensutsatt fordonsbesiktning från den 1 juli 2010, och inför den förändringen har det gamla monopolföretaget, Bilprovningen, valt att göra sig av med totalt runt 130 platschefer och kontorister från årsskiftet.

Bilprovningen räknar med att behålla ungefär halva besiktningsmarknaden på några års sikt, säger vd:n Magnus Ehrenståhle till Ekot.

Men priserna lär förändras. Dagens 300 kronor för en bilbesiktning är ett ganska lågt pris med västeuropeiska mått mätt, och Bilprovningens vd tror att priset i framtiden kan komma att skifta mellan olika orter.

– Jag har en känsla av att blivande konkurrenter, från början i alla fall, kommer att kraftsamla på storstadsområdena så att där är det mycket möjligt att priserna kommer att ligga kvar på den här nivån, säger Magnus Ehrenståhle.

Medan på andra håll?

– På andra håll kan det bli nödvändigt att höja priserna, säger Magnus Ehrenståhle som är vd för Bilprovningen.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista