Regeringen kommer också att se över ägandet i Bilprovningen. Foto Anders Wiklund/Scanpix.

Bilprovningens monopol avskaffat

I dag beslutade riksdagen att avskaffa monopolet på fordonsbesiktningar trots risken för höjda priser, framför allt i glesbygd. Dessutom öppnade riksdagen upp för möjligheten att helt privatisera Bilprovningen.

– Staten är ingen bra långsiktig ägare för verksamheter som finns på öppna och konkurrensutsatta marknader. Snart är vi där också när det gäller Bilprovningen, säger den ansvarige ministern Mats Odell (KD).

Staten äger 52 procent av Bilprovningen. Resten ägs av tolv organisationer och företag, bland annat Sveriges Åkeriföretag och några bilförsäkringsbolag.

I dag beslutade riksdagen att besiktningsmarknaden ska bli mer konkurrensutsatt från den 1 juli nästa år, och i samband med det har regeringen i dag också fått igenom möjligheten att ändra ägandet i Bilprovningen.

Under våren ska den borgerliga majoriteten ta definitiv ställning till om staten ska sälja sina aktier.

– Nu finns det 13 ägare och staten äger 52 procent och vi ska analysera hur markanden kan utvecklas med målet att förbättra servicen till konsumenterna och sedan får vi se vad detta landar, säger Mats Odell.

Vad som blev helt klart i dag är alltså att besiktningsmarknaden ska öppnas upp för konkurrens. Men riksdagens beslut gillas inte av bland andra socialdemokraten Hans Stenberg.

– Problemet är att det enligt regeringens egna beräkningar kommer att bli betydligt dyrare för konsumenterna, sa han i riksdagsdebatten.

I dag kostar det 300 kronor att besiktiga sin bil, men enligt flera bedömare kommer det framöver vara dyrare att besiktiga sin bil i glesbygd än i stora städer.

I riksdagsdebatten pekade dessutom oppositionen på risken för sämre tillgänglighet i glesbygden. Men enligt den ansvarige ministern, Mats Odell, kommer det bli precis tvärtom.

– Det vi har sett i de länder där man har avvecklat monopolen är att servicen och tillgängligheten också i glesbygd har förbättrats, säger han.

Enligt dagens beslut kommer vissa att stängas ute från möjligheten att jobba med fordonsbesiktning, däribland bilförsäljare och bilverkstäder.

Den här begränsningen har fått viss kritik, bland annat från transportnäringen som pekar på risken för att det här leder till att några få stora företag delar upp besiktningsmarknaden mellan sig.

Men Tomas Holm, på den tekniska kontrollmyndigheten Swedac, säger att det är viktigt att det är oberoende företag som sköter besiktningen.

– Man ska kunna lita på att en besiktning är objektiv, så att det inte finns ett intresse av att hitta anmärkningar som man sedan kan reparera och ha vinning i det. Danmark hade för några år sedan i det närmaste en avreglering, och där har man haft stora problem, som man nu försöker hämta i kapp och införa ett regelverk, säger han.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista