2009 var ett oväntat bra år för handeln

I år har handeln varit överraskande stark. Även nästa år och 2011 kommer det att fortsätta öka, tror handelns utredningsinstitut.

Johan Joelsson är butikschef på Alewalds Sport i Stockholm.

– Nästa år kommer vår bransch att öka ännu mer. Det ser man redan nu med yngre människor som intresserar sig för att vandra i fjällen och blir mer aktiva ute i stället för att resa söderut till Asien, säger han.

I sportbutiken där Johan Joelsson jobbar är det full fart och han är inte ensam om att ha bråda dagar. För butikerna säljer som aldrig förr. Bakom ligger den globala återhämtningen, vår låga ränta, skattesänkningar och vi att har en lägre arbetslöshet än befarat.

Handeln väntas dessutom växa med 3 procent nästa år och med 3,5 procent 2011. Jonas Arnberg är analytiker på Handelns Utredningsinstitut, HUI.

– För alla branscher ska vi ändå komma ihåg att det är utvecklingstakter som ligger under det historiska genomsnittet. Det är inte jättebra men det är åtminstone bättre än vad vi har trott tidigare.

I den förra prognosen i september, var HUI betydligt mer försiktiga i sin syn på detaljhandeln å spådde då en något mindre ökning de närmaste åren. I sportaffären i Stockholm stöter vi på David Gernes som för dagen köper sig en mössa. Så här säger han om sin shopping nästa år. 

– Jag handlar nog mer friluftskläder tror jag. Utrustning för att hålla mig ute mer. Det hoppas jag på i alla fall. Nästa år blir ett träningens år, säger David Gernes.

– Vinnarbranscherna nästa år är återigen sporthandeln, tror vi väldigt kraftigt på. Lågkonjunkturen verkar nästan bara ha förstärkt hälsotrenden. Försäljningen går väldigt bra. Vinnarna kan också bli de som haft det väldigt tufft under 2009. I en form av rekyl och come back så tror jag att möbelhandeln, byggvaror och elektronik får lite bättre utvecklingstal, säger Jonas Arnberg på Handelns Utredningsinstitut

Men även om handeln som helhet kommer att öka nästa år, får bland andra kläd- och elektronikbranschen fortsatt tufft. Jonas Arnberg ser en förändring i hur vi handlar.

– Möjligheten att konsumera är större än någonsin tidigare. Därför ser vi också att försäljningen går upp. Man ser ändå att lågkonjunkturen påverkar i form av att prismedvetenhet blir väldigt viktigt. Man använder sig mer av kuponger i dagligvaruhandeln. Det blir viktigt att få värde för pengarna.

Värde för pengarna är också det viktigaste för David Gernes. Men han låter inte priset avgöra.

– Prismedveten är jag men jag är beredd att betala mer för något som känns bra än att betala lite mindre för något jag är osäker kring.

Sofia Klemming Nordenskiöld
sofia.klemming@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista