1 av 3
Saab 92, 1947.
2 av 3
Mörket faller över Saabfabriken. Foto: Adam Ihse/Scanpix.
3 av 3
Klicka för grafik.

Saab Automobile läggs ner

Uppdaterad 19:02
Saab Automobile läggs ner. Saabs ägare General Motors meddelade i dag att försäljningen av Saab till den holländska sportbilstillverkaren Spyker inte kan genomföras, och nu inleder GM en nedläggning av Saab.

Strax före klockan 15 svensk tid kom det för Saab så ödesdigra beskedet att företaget läggs ner. Då meddelande nämligen Saabs ägare GM att försöket att sälja Saab till holländska bilföretaget Spyker Cars hade misslyckats och därför påbörjar GM nu vad man kallar en ordnad nedläggning av det svenska bilföretaget.

John Smith, som har skött förhandlingarna om Saab från GM:s sida, säger att alla inblandade parter har arbetat så hårt som möjligt för att hitta en lösning, men att vissa avgörande frågor inte har kunnat lösas i tid för att affären skulle kunna genomföras.

GM:s styrelse hade satt upp den 31:e december som det datum då affären skulle vara i princip genomförd. Nu har parterna alltså insett att de återstående problemen inte går att lösa fram till dess.

John Smith på GM vill i nuläget inte säga exakt vad det var som gjorde att förhandlingarna avslutades. Men lånet från den Europeiska investeringsbanken EIB var en av frågorna om inte var löst, berättar han.

– Förhandlingarna med EIB var fortfarande en öppen fråga i morse, säger John Smith. Enligt honom pågick alltså förhandlingar om köpet ända in på förmiddagen i dag svensk tid.

GM kommer nu att arbeta nära Saabs ledning för att genomföra nedläggning på ett ordnat och ansvarsfullt sätt, säger man. Detta dock utan att specificera vad man exakt menar med det.

– Vi kommer arbeta med folket i Trollhättan så mycket som möjligt och ta vårt ansvar i nedläggningen, säger John Smith.

I ett kort pressmeddelade skriver holländska Spyker Cars att de beklagar att de inte har lyckats genomföra affären med GM.

Spyker skriver att de har arbetat dygnet runt i tre veckor men att komplexiteten i affären och den strikta deadline som fanns gjorde att de inte kunde slutföra affären.

Det var i januari förra året som GM meddelade att man skulle göra sig av med flera av sina bilmärken, däribland Saab och istället i framtiden satsa på sina fyra amerikanska bilmärken.

Så småningom valde man svenska sportbilstillverkaren Koeningsegg som den intressent som skulle få köpa Saab, men Koeningsegg backade hastigt ur köpet i slutet av november.

Saab fick då ytterligare en månad på sig att försöka hitta en ny köpare. Holländska Spyker dök upp som intressent, men de förhandlingarna har nu alltså avslutats.

GM har tidigare försökt sälja till exempel märket Saturn. Det försöket misslyckades. Saturn ska läggas ner, och nu går alltså svenska Saab samma dystra öde till mötes.

Saabs vd Jan-Åke Jonsson säger att han är väldigt besviken över beslutet.

– Många av oss har slitit hårt under de senaste 15 till 18 månaderna med att hitta en bra och stabil lösning för Saab. Många av oss tyckte också att vi var på god väg, säger han.

Håkan Johansson på karossverkstaden på Saab i Trollhättan fick beskedet om nedläggningen i eftermiddag.

– Det är ingen bra julklapp. Det känns för jävligt rent ut sagt. Vi var ju i startgroparna med nya modeller, vi skulle börja bygga cabben. Det är nästan svårt att ta in, säger Håkan Johansson.

Fordonsforskaren Martin Sköld på Handelshögskolan i Stockholm menar att Saabs nedläggning helt och hållet beror på att General Motors har misskött företaget. Han säger att det är ett historiskt besked att Saab läggs ner.

– Det är en prestigeförlust för Sverige, och det är en förlust för branschen att vi inte längre kan tänka på det här som ett svenskt varumärke, säger han.

– Det är oerhört svårt att säga vilka konsekvenser det här kommer att få för underleverantörer, men det är klart att det kommer att påverka.

Vad tror du att det var som gjorde att det här beskedet kom i slutändan?

– Jag tror inte att Spyker var någon seriös kandidat. Jag tror inte att de hade någon egentlig idé som sträcker sig förbi det som Koenigsegg group hade tänkt sig heller. Jag tror att det fanns väldigt få seriösa kandidater från början.

– GM:s misskötsel av Saab under många års tid har gjort att Saab har fått ett alldeles för dåligt varumärke. Den viktiga tid som Koenigsegg tog i anspråk, och som inte förvaltades, har också varit nådastöten i sammanhanget, säger fordonsforskaren Martin Sköld.

För Sven-Åke Berglie, som är vd för underleverantörsföreningen Svenska Fordonskomponentgruppen kom beskedet om Saabs nedläggning som en överraskning.

– Så sent som i dagarna har leverantörerna fått olika brev om hur Saab skulle delas upp för att underlätta pantfrågorna vid försäljningen. Man skulle skriva under breven och skicka in dem. Och så kommer det här, när GM själva har satt en gräns vid årsskiftet. Och så kommer det här beskedet redan nu. Man får lätt intrycket av att det var meningen från början, säger han.

Evert Bäckström, vd på Kronobergs bilaffär i Växjö, som säljer Saab-bilar, säger att han hade hoppet kvar in i det sista.

– Det är tomt, och tungt. Hoppet är det sista som överger en, vi hade hoppats in i det sista. Vi visste ingenting utan fick det här beskedet nu, säger han.

– Vi ska ha en liten julfest på företaget i kväll. Det blir väl inte så jättemuntert.

Vad innebär det här för Saab-ägare, tror du?

– Vi kommer att serva, sälja reservdelar och sköta deras bilar precis som vanligt, säger Evert Bäckström.

Daniel Alling
daniel.alling@sr.se

Catarina Friskman
catarina.friskman@sr.se

Karin Wirenhed
karin.wirenhed@sr.se

Louise Andrén Meiton
louise.andren.meiton@sr.se

Lars-Peter Hielle, SR Kronoberg
lars-peter.hielle@sr.se

Angela Wiese
angela.wiese@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista