GM förde Saab i vinst två år

Saab bildades 1937 och syftet var i början ta fram flygplan för det svenska försvaret. Den första Saab-bilen, Saab 92, såg dagsljuset 1947 då den visades upp. Men det har varit tufft för Saab. Bara två år gick med vinst under GM:s styre över Saab.

Efter att företagets personbilsdel gått med vinst under 1980-talet så vände det. 1989 förlorade Saab ungefär två miljarder kronor för personbilstillverkningen.

I samband med förlusten drogs personalstyrkan ned med 1 500 personer, från cirka 15 000. Året därpå, 1990, lades personbilstillverkningen i ett särskilt bolag, Saab Automobile AB. Då gick även amerikanska biljätten General Motors in som ägare till hälften av det Investorägda Saab-Scania.

1991 lade Saab ned sin sin fabrik i Malmö där 900 anställda byggde modellen Saab 900.

Men under 1994 och 1995 var två bra år för Saab. Då visade Saab Automobile upp en vinst, dock det de enda vinståren under GM:s ägande.

Flera år senare, år 2000 tog General Motors så över hela Saab. Därefter dröjde det tre år innan Saab 9-3 lanserades.

2005 förlorade fabriken i Trollhättan kampen om att tillverka nästa generations 9-3, ett beslut som ändras tre år senare.

2006 visade sig bli ett rekordår för Saab då man sålde 133 000 bilar.

Finanskrisen 2008 får GM att söka statligt stöd för att överleva.Under februari 2009 meddelar GM att Saab ska bli ett självständig bolag och säljas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista