1 av 2
Saab var först med eluppvärmda säten och hade tidigt framgångar inom rally. Foto: Scanpix. Montage SR.
2 av 2
Klicka för grafik.
Chockbeskedet från GM

Bestörtning hos Saab-entusiaster

Nedläggningen av svenska Saab Automobil har väckt bestörtning hos många av de entusiaster bilen värvat genom åren. Saab-bilen, som svenska flygingenjörer fick uppdraget att bygga på 1940-talet, har alltid haft en särskild prägel hos många människor.

Det säger Saab-entusiasten, och tidigare ordförande för svenska Saab-klubben, Martin Bergstrand i Uppsala. Han minns en bil som ställde upp i en motortävling 1950 och vann.

– När Saab 92 kom som seriebil 1950 så ställde man upp i rallyt, som var det största i Sverige då, det hette Rikspokalen och där vann Saab. Jag skulle vilja se dagens Saab-bilar gå direkt från bandet och åka och vinna en tävling. Det skulle jag vilja se.

Entusiasten Martin Bergstrand visar upp en Saab 900 Cabriolet från 1986, en av nio Saab-bilar som han äger för närvarande, den äldsta en Saab 92 från 1955 och i garaget en alldeles unik variant.

– Det är en lång Saab 99 på fem meter och 20 centimeter. Den togs fram för kungen då han var i USA 1976.

Saab, Svenska aeroplan AB bildas 1937 och gör bombplan åt svenska försvaret, men efter andra världskriget gör teknikerna i stället bilar. 1947 kom den första flygplansinspirerade Saab 92-an, och under 1950-talet ger sig Saab in i rallysvängen där bilen gör framgångar i både Montecarlorallyt och RAC-rallyt.

Saabs personbilar ligger i framkant gällande modern motorteknik. Man är exempelvis först med eluppvärmda säten.

Men i slutet av 1980-talet blir ekonomin sämre.

Efter miljardförlust 1990 läggs personbilstillverkningen i bolaget Saab Automobil, General Motors köper halva bolaget och resten ägs av Saab-Scania. Efter fortsatta förluster tar General motors helt över år 2000.

I går meddelade företaget att Saab läggs ner.

– Jag är väldigt besviken och tycker att man inte gjort allt man kunnat för att rädda Saab.

På Saab-festivalen i Trollhättan träffas vartannat år tusentals entusiaster från hela världen, men hur det blir nästa år återstår att se.

– Det får vi se och det får vi jobba för, säger Saab-entusiasten Martin Bergstrand från Uppsala.

Det kanske blir en svartklädd träff?

– Nja vi ska väl försöka hålla märket hedrat. Så jag skulle nog inte vara svartklädd.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista