Saabförsäljare lugna trots nedläggningen

Saabåterförsäljarna drabbas förstås av beskedet att Saab ska läggas ner, men i en bilhall i Trollhättan valde Bashkim Tatari i dag faktiskt att skriva avtal om att köpa en splitter ny Saab.

– Jag har köpt en Saab 9-3. En kombi Saab, diesel, eftersom jag kör lite längre. Jag har hört att det är fina motorer och det är många som har sådana bilar. De har övertygat mig om att det är en bil man kan lita på, säger Bashkim Tatari.

Du skriver på ett kontrakt ungefär ett dygn efter att GM har sagt att Saab ska läggas ner. Det kanske finns en och annan som tycker att du är lite tokig som gör det här köpet.

– Jag har fullt förtroende för att detta kan påverka många att köpa Saab och så kanske staten hjälper till så att Saab inte läggs ner, säger Bashkim Tatari.

Saabkunden Bashkim Tatari har alltså inte helt gett upp hoppet om Saab, trots nedläggningsbeskedet i går.

En annan kund i bilhallen står och tittar på en Saab 9-3 Cabriolet. Han berättar för Ekot att han funderar på att köpa den just på grund av GM:s beslut att lägga ner Saab. De här bilarna kommer ha stort samlarvärde framöver, säger mannen.

Ana Trollhättan är en stor Saabåterförsäljare, med 200 anställda, berättar vd Joachim Lind.

– Det är ett hårt slag givetvis mot oss, att Saab ska läggas ner. Det blir en mycket tuff omställning, både ekonomiskt och känslomässigt, men vi har bestämt att Ana ska finnas kvar. Vi ska ta oss igenom den här omställningen, säger Joachim Lind.

Hur kommer omställningen att se ut?

– Vi har redan ett antal andra märken att jobba med. Vi har även tecknat ett samarbetsavtal med en aktör på servicemarknadsidan så att vi kan serva alla olika bilmärken som finns på den svenska bilmarknaden. Sedan rullar det ju drygt 400 000 Saabar på de svenska vägarna, så det finns ju fortfarande för Saabhandlaren i landet mycket service att göra under rätt många år framåt, skulle jag vilja påstå.

– Dessutom ska vi ju på ett eller annat sätt handla med de bilar vi har kvar, eller sälja ut. Det är väl det, ihop med att man får titta efter andra ben att stå på, exempelvis andra märken att handla med.

– Vi behöver också få reda på mer om vad GM och Saab menar med en ordnad avveckling. Jag hörde Saabs personalchef här på morgonen prata om att en ordnad avveckling kan vara mer eller mindre ”business as usual” under alltifrån ett par månader till flera års tid. Vi behöver veta mer om vad en ordnad avveckling innebär innan vi pratar om följder för det här bolaget, säger vd Joachim Lind.

45 Saabåterförsäljare i Sverige har en gemensam förening, och dess vd Peter Hallberg tror inte att risken är särskilt stor för konkurser bland Saabåterförsäljare.

– Den är inte lika stor i dag som om du hade frågat mig i februari när vi började diskutera rekonstruktionerna. Vi har redan gjort ett arbete att börja vår anpassning, inte för att förbereda oss för det här utan för att Saab har tappat i volym under åren.

– Vi har ju tvingats att börja tänka i de här frågorna. Många av handlarna har också diskussioner eller har startat med andra märken. Så den risken är inte så överhängande, som jag bedömer det nu, säger Peter Hallberg på Saabåterförsäljarnas förening.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista