Bård Eker: Kinas bilindustri vinnare

Bård Eker lade tillsammans med Christian von Koeniggsegg och Koeniggsegg Group AB ett bud på Saab i augusti. Enligt Eker drog man sig ur när buden ändrades och för att Saab inte var tillräckligt självständigt.

– Saab var aldrig strukturerat som ett dotterbolag utan det var något som man köpte och inkorporerade i i den stora GM-kroppen. Och det är klart att det då blir väldigt svårt att få ut Saab. Du kan ta en lunga ur en människokropp men du kan inte ta ut alla blodådror, säger Bård Eker till e24.no.

– Det var en medverkande orsak till att också tog längre tid för oss. GM hade inte gjort Saab tillräckligt självständigt då de gick i dialog med en potentiell köpare.

Och Koenigsegg arbetade med att få GM att fastställa priserna på de olika Saab-delarna.

– Vi gjorde felet att vi var öppna med förrättningsplanen. I början trodde ingen på den, men i efterhand när de började tro på oss blev de mer snikna. GM skulle ha mer betalt och kineserna skulle mer för pengarna. Det blev den sista droppen för oss.

Nu står Spyker inne med ett andra bud på Saab till amerikanska GM. Men Bård Eker tror att Kinas bilindustri tar hem den stora vinsten.

– De enda vinnarna här är kineserna. Det här var de nog ute efter hela tiden. Vi var hindret som gjorde att de inte kunna utnyttja Saab, de ville ha teknik och utrustning utan att Saab blev lidande. Nu spelar det ingen roll för det finns inget Saab att ta över, säger Bård Eker.

Jani Pirttisalo
jani.pirttisalo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista