Klimatförändring hotar svensk skidturism

I fredags rapporterade skidanläggningsbolaget Skistar att de går mot en rekordsäsong. Samtidigt befarar de största skeptikerna att svenska skidorter kan ha sin bästa tid bakom sig.

– De allra värsta scenarierna vi har innebär att redan inom ett par decennier kan snösäsongens längd förkortas med en eller till och med flera månader i delar av de svenska fjällen. Det är ganska dramatiska förändringar, säger Erik Kjellström, forskare på SMHI.

Just nu kanske det kan vara svårt att föreställa sig vad Erik Kjellström på SMHI försöker beskriva. Stora mängder snö har fallit över hela landet.

Det i kombination med den låga räntan har lett till bokningsrekord hos vinterturismbolaget Skistar. Bara fram till förra veckan har bokningsläget stigit med åtta procent jämfört med för ett år sedan.

– Man måste komma ihåg att vår verksamhet sker i princip mellan jul och påsk. Om det nu skulle bli så att de mest negativa scenarierna slår in kommer det att påverka vår verksamhet ytterst begränsat. Det ska mycket till innan du har någonting som inte är att betrakta som vinterklimat på vår del av halvklotet, säger Skistars vd Mats Årjes om miljöhotet.

Men Erik Kjellström på SMHI är oroad över klimatutvecklingen.

– Vi har tittat mest på våra egna regionala klimatscenarier som vi har tagit fram för Europa och för Sverige. Det är beräkningar som är gjorda med klimatmodeller där vi har gjort antaganden om framtida utveckling av utsläpp av växthusgaser till exempel. Så länge växthusgaskoncentrationen i atmosfären ökar och klimatpåverkan ökar kommer påverkan att bli kraftigare och kraftigare, säger Erik Kjellström.

På Skistar jobbar man redan nu med att försöka locka turister till sina resmål under sommarhalvåret. Man har bland annat satsat på äventyrsanläggningar och cykelaktiviteter.

– Det sker mindre investeringar. Olika typer av utveckling sker ju på alla destinationer för att öka attraktionskraften den snöfria delen av året också, men Skistar är ett företag som huvudsakligen är inriktat på att försöka locka gäster till våra destinationer vintertid, säger Skistars vd Mats Årjes

Petra Bergman
petra.bergman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista