Fler får skador av sina kontaktlinser

Landets optiker ser ett ökat problem med ögonskador hos svenska linsanvändare. Ett problem är att många beställer kontaktlinser på nätet utan att kontrollera ögonen i samband med inköpet.

– Det är ju ett väldigt enkelt förfarande och tyvärr är vi lite rädda för att folk klickar i fastän de inte gjort någon kontroll. Därför är det ofta att man kanske hoppar över ett par kontrolltillfällen eller helt enkelt bara struntar i det med vilje, säger Paul Folkesson, som är vd vid Svenska optikerförbundet. 

Den som beställer kontaktlinser via nätet får i regel på hemsidan klicka i ett dokument som intygar att man varit i kontakt med ögonläkare eller optiker innan beställningen går igenom.

Problemet enligt optikerna är att många klickar i det där oavsett om de kontrollerat ögonen eller inte. Detta märker optikerna när de möter en kund som efter en tid väl bestämt sig för att göra en kontroll, säger Paul Folkesson.

– När jag pratar med kollegorna så hör jag ju att man har en del mer fall nu som man ser. Då är det dem som kommer till optikern, och då är ju samtidigt mörkertalet stort på dem som inte går till optikern. Likadant så har jag hört från ögonläkarhåll att man ser fler fall på akutmottagningarna.

Linsanvändandet är i dag stort hos svenskarna, där mer än hälften i dag har något slags synfel, enligt en Sifo-undersökning.

Några konkreta siffror på hur det ser med ögonskador hos svenska linsanvändare finns inte. I Socialstyrelsens statistik hamnar endast dem som gör en Lex Maria-anmälan för att ha blivit felbehandlade.

Däremot är den tydliga rekommendationen från Socialstyrelsen att vid linsköp gå till en specialist som kontrollerar att styrkan på linserna är rätt, och ser om det uppstått biverkningar sedan tidigare som syrebrist, skavsår eller kärlinväxt.

Den informationen går tydligt att läsa på hemsidan vid de fyra svenska linsföretag på nätet som Ekot varit i kontakt med.

Fredrik Malm är vd för European Weblenses, som står bakom nätbutikerna Lensstore och Synfel, med cirka 30 000 kunder.

– När kunderna ska lägga sin beställning så måste de kryssa i en ruta där de intygar att de har ett giltigt recept, säger han.

Är det här något som ni någonsin kontrollerar, att kunden har ett sådant recept?

– Kontrollerar på så sätt att vi går till en optiker och begär ut det pappret som de ska ha framme, vilket de många gånger kanske inte har, det gör vi inte. Utan vi litar på kundernas omdöme, säger Fredrik Malm.

Men Sverige är ett föregångsland i linshanteringen sett ur ett europeiskt perspektiv. Det säger Anne-Marie Wolters, företrädare för det europeiska samarbetsprojektet CLEER, som tar slut vid årsskiftet och som samlat uppgifter från 22 EU-länder gällande linsskador.

Deras mål är nu att alla EU-länder ska ha ett regelverk som i Sverige, där man kräver ett recept vid nätbeställningar.

– Vi hoppas kunna utveckla en verktygslåda för de länder som inte har lagstiftat kring internetförsäljning och föreslå dem ett system där det krävs ett recept, säger Anne-Marie Wolters.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista